De getallen voor Biddinghuizen:
- 18:11 uur, 63,9 dB(A), 1402 meter hoog, klimmend
- 19:30 uur, 65,1 dB(A), 1417 meter hoog, klimmend (Boeiing kwam meer richting bebouwde kom in plaats van over Mosselweg/Alikruikweg)
- 20:08 uur, 61.1 dB(A), 1097 meter hoog, dalend
- 21:!5 uur, 61.3 dB(A), 1767 meter hoog, dalend
- 21:52 uur, 60.8 dB(A), 1684 meter hoog, dalend
De getallen voor Dronten-West:
- 18:03 uur, 60.7 dB(A), 735 m dalend
- 18:55 uur, 59.5 dB(A), 1104 m klimmend
- 19:23 uur, 59.5 dB(A), 739 m dalend
- 20:18 uur, 60.2 dB(A), 1539 m klimmend
- 21:08 uur, 59.3 dB(A), 739 m dalend
- 21:45 uur, 58.1 dB (A), 716 m dalend
Betrouwbaar?
Hieronder de ruwe meetdata van de meetpunten van de gemeente aan het Bakhuis, Klaversingel en de Parksingel in Biddinghuizen. Hierbij wordt opgemerkt dat de piek aan het Bakhuis rond 19.00 uur zeker niet door vliegtuiglawaai komt. Trek je die eraf dan kloppen de metingen. Waarbij de Bakhuis ongeveer 3 dB(A) meer meet dan de andere meetpunten, maar dat is logisch want daar kwam de Boeiing het dichtste langs.
Zelf hebben wij met een geijkte decibelmeter maximaal 65 dB(A) gemeten (nabij Klaversingel). Kijkend naar de metingen lijkt dit een betrouwbaar beeld. Het is ongeveer 5 dB(A) meer dan door het milieueffectrapport (MER 2018) is voorspeld (voorspelling: 60 dB).
Tja... maar 1 lege Boeing laten vliegen zegt natuurlijk niet zoveel.....
UPDATE: bij Heerde is een (eenmalige) piek van 70,6 dB(A) gemeten. Biddinghuizen toch geen decibellen-koploper.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten