Fabels&feiten

Fabels en feiten over de uitbreiding van Lelystad Airport tot een tweede Schiphol voor grote verkeersvliegtuigen (45000 per jaar).

[met vierkante haken wordt verwezen naar de bronnen onderaan de pagina]

1. Het levert heel veel banen op
De luchthaven heeft na de uitbreiding ongeveer 1200 mensen in dienst. Op dit moment (januari 2014) werken er 1000 mensen op de luchthaven. De groei van de directe werkgelegenheid bestaat uit 200 banen [1].

Verder is er nog de indirecte werkgelegenheid. Dit zijn bedrijven die zich in de buurt van de luchthaven vestigen voor allerlei ondersteunende diensten. Denk dan bijvoorbeeld aan bedrijven die bijvoorbeeld onderhoud aan vliegtuigen doen en vliegtuigen van een nieuwe verflaag voorzien. Dit is lastig in te schatten.
In een onderzoek in opdracht van de provincie wordt het totaal aan banen (direct en indirect) op 200 banen geschat [2]. In het Aldersadvies wordt het totale aantal (direct en indirect) op 300 tot 400 banen geschat [3].

Afgezet tegen de investeringen van zo'n 200 miljoen (60 miljoen voor de luchthaven [3], 140 miljoen voor aanpassing aan infrastructuur voor landzijdige ontsluiting [4]) en alle geluidsoverlast is dat nogal een magere opbrengst.

Daarnaast zullen er ook banen verdwijnen als gevolg van de luchthaven. Er wordt over de oostkant van Flevoland gevlogen en daar bevinden zich vele campings en bungalowparken. De bezoekers daar komen voor rust en ruimte en zullen deels wegblijven als de Boeiings daar vol gas overheen komen op circa 900 meter hoogte. Hoeveel banen dat precies gaat kosten is lastig in te schatten. Daarnaast verdwijnt een belangrijk deel van de 'kleine' luchtvaart van de luchthaven Lelystad.

Het levert veel banen op: fabel

2. Er wordt veel geld mee verdiend
Tot op heden (januari 2014) heeft nog geen enkele luchtvaartmaatschappij aangegeven dat ze vanaf Lelystad willen gaan vliegen. Schiphol zal luchtvaartmaatschappijen moeten verleiden om naar Lelystad te komen met lage tarieven. Hoe laag? Wel zie hieronder de prijzen [1]:

  • Schiphol: EUR 26,= per passagier
  • Rotterdam: EUR 28,= per passagier
  • Lelystad: EUR 10,= of minder per passagier

Veel geld verdienen met Lelystad Airport ligt niet voor de hand. Schiphol zegt daarover zelf het volgende [5]
"Met Schiphol op 60 kilometer afstand, is een duurzame ontwikkeling van Lelystad Airport dan ook alleen goed mogelijk in samenhang met en als afgeleide van Schiphol."

Lelystad Airport is met andere woorden niet heel veel meer dan een overloopluchthaven van Schiphol. Van Lelystad zullen vooral chartervluchten, waaraan weinig wordt verdiend, vertrekken. 

Er wordt veel geld mee verdiend: fabel

3. Overlast valt wel mee (loop niet zo te zeuren)
Op basis van de huidige inzichten (januari 2014): zo'n 80 grote verkeersvliegtuigen per dag.
Deze naderen Biddinghuizen op een hoogte van zo'n 900 meter om onder het dalende vliegverkeer naar Schiphol door te vleigen en gaan dan vol op het gas om de Veluwe met een minimale hoogte van 1800 meter te passeren. Door deze vliegroute worden de trommelvliezen van de Biddinghuizenaren maximaal gekieteld.
De overlast zal waarschijnlijk vooral van 6.00 - 8.00 uur en van 21.00 tot 23.00 uur zijn.

Wist je trouwens dat elke decibel extra je woning ongeveer 1% minder waard maakt? De geluidsberekeningen zijn er op dit moment nog niet, maar een waardedaling van je woning van zo'n 10% ligt voor de hand [6].

Overlast val wel mee: fabel

4. Lelystad wordt één na grootste Luchthaven van Nederland
Na uitbreiding van de luchthaven zijn er tot 45.000 verkeersbewegingen van grote verkeersvliegtuigen [7]. Daarnaast zijn er nog 14.500 vliegbewegingen van de kleine luchtvaart. Met bijna 60.000 vliegbewegingen is Lelystad Airport dan na Schiphol de drukste luchthaven van Nederland.

Lelystad Airport na uitbreiding één na grootste Luchthaven: feit

5. We moeten wel... er zijn geen alternatieven
Wij zien de volgende mogelijkheden:

  1. Minder vliegen: de huidige groeiprognoses zijn gebaseerd op economische groei én een lage olieprijs. Als de olieprijs oploopt dan wordt dat retourtje voor een weekendje Barcelona wel erg duur en wordt er vanzelf minder gevlogen. De hoge snelheidstrein of een andere reisbestemming zijn dan een stuk aantrekkelijker. Je kunt het proces ook een handje helpen. Toen in 2008 een vliegtaks van slechts 11,50 euro per vlucht werd ingevoerd zakte het aantal vluchten direct terug. Trouwens.... groeit de luchtvaart wel zo hard dat Lelystad Airport nodig is? Ook merkwaardig in dit verband: er is tot op heden (januari 2014) nog geen businesscase voor Lelystad Airport. In de media horen we vooral luchtvaartmaatschappijen zeggen dat ze niet naar Lelystad Airport willen komen. Ook belangenorganisatie ANVR heeft aangegeven niet zoveel te zien in Lelystad Airport.
  2. Vliegen vanaf andere regionale luchthavens: De luchthaven Eelde en Maastricht maken op dit moment miljoenenverliezen en blijven alleen open dankzij royale overheidssteun. Ook de nabij gelegen Duitse luchthavens Kassel-Calden en Hahn maken miljoenenverliezen. En dan gaat Twente Airport waarschijnlijk ook weer open. Deze luchthavens zouden graag een deel van de vluchten van Lelystad Airport willen overnemen. 
  3. Vliegveld in zee: Nederlandse (bagger) aannemers hebben bij Japan en bij Hongkong luchthavens in zee aangelegd. Kost een paar centen maar de Nederlandse aannemerij kan op dit moment wel wat werk gebruiken. En je bent de overlast boven woonbebouwing ook écht kwijt.  Het plan ligt al klaar. 

Geen alternatieven: fabel


Bronnen
[1] Directeur van Lelystad Airport op een PvdA ledenbijeenkomst op 19-10-2013
[2] Ecorys – 2009
[3] Advies Lelystad Airport,  30 Maart 2012, Hans Alders (PDF)
[4] Schatting op basis plannen van de provincie en inschatting kosten extra afrit A6
[5] Business case lelystad: Marktverkenning (PDF) 
[6] Geluidsnormen voor Schiphol; een welvaartseconomische benadering, CPB
[7] notitie reikwijdte en detailniveau, m.e.r.-procedure, luchthavenbesluit Lelystad
Airport, juli 2013



3 opmerkingen:

  1. En wij maar ons lens milieubelastingen betalen, zo min mogelijk met de auto, afval scheiden, noem maar op. En dan moeten er steeds meer vliegtuigen komen?! Laat de mensen zich maar aanpassen aan het aanbod van vliegtuigen. Vol is vol!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk je dat er geen milieubelastingen zijn voor vliegtuigen ofzo?

      Verwijderen
  2. Zaken en feiten zo lezende is er domweg geen bestaansrecht voor deze, qua gevolgen voor mens en milieu, zeer verstrekkende gevolgen van een mogelijke uitbreiding. Over 20 jaar (sic!) wordt er winst gemaakt. Terwijl de omliggende vliegvelden rode cijfers draaien. Wie weet wat over 20 jaar speelt? Hoe luidde dat gezegde ook weer? Oja, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. En zo is het.

    BeantwoordenVerwijderen