Actiegroepen hebben geen vertrouwen in belevingsvlucht laagvliegen
“Belevingsvlucht is een niet realistische vliegshow”
De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen ( SATL ), actief in zes provincies rondom vliegveld Lelystad, hebben geen vertrouwen in de zogenoemde "belevingsvlucht" die woensdag 30 mei plaatsvindt. De eenmalige vlucht met een Boeing 737-800 zou het laagvliegen vanaf Lelystad boven de provincies moeten simuleren.
Het is een vliegshow die niets te maken heeft met de dagelijkse hoeveelheid ellende die over ons uitgestort wordt als Lelystad Airport open zou gaan. Het is alsof je de irritatie van een lekkende kraan met één druppel water wil simuleren.
Niet representatief
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat organiseert de belevingsvlucht op de beoogde laagvliegroutes van Lelystad, hoogtes 1800 tot 2700 meter. Het doel is om inwoners van de getroffen gebieden rond Lelystad te laten ervaren hoe het is om een vliegtuig op die hoogtes te horen en te zien vliegen. De belevingsvlucht zal de laagvliegroutes naar Lelystad slechts één of enkele keren vliegen. Het is daarmee niet representatief voor de werkelijke situatie als Lelystad zou openen. Uiteindelijk gaat het dan om 45.000 vliegbewegingen, dat zijn gemiddeld vijftig vliegtuigen per dag die vertrekken en landen. In het hoogseizoen zal dit aantal veel hoger zijn, waarschijnlijk 100 à 120. Dat vertrekken en landen gebeurt veelal tussen 06.00 en 08.00 uur, rond het middaguur en vanaf 19.00 uur.
Let op: de belevingsvlucht wordt uitgevoerd zonder het veel meer lawaai en uitstoot gevende stijgen van het vliegtuig.
Te licht: geen passagiers aan boord
Tijdens de vliegshow met de Boeing 737 zijn geen passagiers en bagage aan boord. Het ontbreken van passagiers wordt weliswaar gedeeltelijk gecompenseerd door het vliegtuig volledig af te tanken, maar het vliegtuig is dan toch nog 7 à 8 ton lichter dan straks het geval zal zijn. In de praktijk zullen zwaardere vliegtuigen meer lawaai produceren en meer luchtverontreiniging veroorzaken. Tijdens de belevingsvlucht boven Noord en Oost-Nederland zal volgens gegevens van het ministerie van I&W ongeveer 12.000 kilo kerosine worden verbrand; dit levert ca. 30.000 kg kooldioxide op. Bij de belevingsvlucht wordt de uitstoot van het voor de gezondheid gevaarlijke ultrafijnstof niet gemeten. Daar wordt bij de beoordeling van het gehele vlieggebeuren ten onrechte totaal niet naar gekeken.
Protest bewoners
Het ministerie heeft al aangekondigd dat de belevingsvlucht geen rol zal spelen in de verdere besluitvorming. Ongeacht de overlast die op die dag ervaren wordt zullen de plannen voor het laagvliegen vanaf Lelystad als het aan het ministerie ligt, gewoon worden doorgezet. Daarom gaan de actiegroepen door met hun verzet tegen de verwachte overlast van de uitbreiding van Lelystad Airport. Op zaterdag 23 juni is er dan ook als onderdeel van een landelijk protest tegen luchtvaartgroei om 13.00 uur een demonstratie in Zwolle.
*SATL bundelt 18 actiegroepen uit Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland en Noord-Holland (website satlonline.nl)
"60 laagvliegende Boeings per dag over Biddinghuizen? ....wij dachten van NIET"
zondag 27 mei 2018
“Belevingsvlucht is een niet realistische vliegshow”
Labels:
belevingsvlucht,
bezwaar,
Biddinghuizen,
geluidmetingen,
Lelystad Airport,
luchtstad Airport,
MER,
tweede Schiphol,
vliegroutes,
vliegtuiglawaai,
zienswijze
vrijdag 25 mei 2018
Belevenisvlucht 30 mei geeft een eerste indruk lawaai Lelystad Airport
UPDATE: VLUCHT IS RUIM 2 UUR VERPLAATST
Lelystad Airport wordt omgevormd tot een vakantievliegveld. Op woensdag 30 mei zal een belevingsvlucht worden uitgevoerd. Een Boeing 737 800 zal tussen 15.30 en 21.30 de vliegroutes van Lelystad Airport afleggen zodat er een idee ontstaat van de geluidsoverlast die straks zal ontstaan.
Ook Biddinghuizen en Dronten zullen worden aangedaan. Het vliegtuig zal aan de oostkant van Biddinghuizen vliegen ter hoogte van de Alikruikweg en Mosselweg :
Het definitieve vluchtschema wordt op de dag zelf vastgesteld en is afhankelijk van het weer en de luchtverkeersleiding. Via Flightradar24.com en vergelijkbare sites en apps is de vlucht te volgen. Het vluchtnummer is HV051 (callsign TRA51). Als je in de app de zogenoemde ‘alert’ voor ‘featured flights’ aanzet, krijg je via de Flightradar app een notificatie op het moment dat de vlucht start. Het vliegschema is bekijken via Belevingsvlucht.nl.
Geluidsmetingen en evaluatie
Tijdens de belevingsvlucht worden op 23 punten geluidsmetingen uitgevoerd. Ook bij de drie bestaande geluidsmeetpunten van de gemeente Dronten in Biddinghuizen en Dronten West worden metingen uitgevoerd en er worden MP3 geluidsbestanden van de passage gemaakt. Via deze link kun je live meekijken met de metingen.
De Stichting Geluidshinder komt met een app die iedereen kan installeren (klik hier voor de app). Daarmee is aan te geven hoe het geluidniveau in de directe omgeving is voor, tijdens en na de belevingsvlucht. Daarbij speelt de locatie een rol: de app is zo ingericht dat alleen mensen die zich in de regio van een van de vliegroutes bevinden, kunnen deelnemen. De resultaten worden vergeleken met de feitelijke geluidsregistraties. Op de website www.belevingsvlucht.nl kan naderhand een enquête worden ingevuld.
Vlucht niet realistisch, maar geeft een eerste te gunstige indruk
De vlucht is niet realistisch aldus Frank Pels van Vliegop Biddinghuizen. Er wordt precies gevlogen door het midden van de vier brede kilometer corridor van de vliegroutes. Het zal vermoedelijk de eerste en enige keer zijn dat er zo precies volgens de vliegroutes wordt gevlogen. Er zijn geen passagiers of bagage aan boord. Van een afgeladen vliegtuig moeten de motoren veel harder werken om in de lucht te blijven en dit produceert dus veel meer geluid. Er wordt niet geland en opgestegen vanaf Lelystad Airport, terwijl dit het meeste geluid geeft. De luchthaven wordt op 600 voet hoog gepasseerd. Daarnaast geeft een enkele, aangekondigde vlucht overdag geen goed beeld van de ruim 60 zwaarbeladen toestellen die straks dagelijks van 6.00 tot 24.00 uur langs Biddinghuizen en Dronten-West zullen bulderen. De vlucht is niet realistisch maar geeft hooguit een eerste, vermoedelijke veel te gunstige, indruk van het vliegtuiglawaai. De minister heeft al laten weten dat de uitkomsten van de belevingsvlucht geen invloed hebben op de besluitvorming van Lelystad Airport. Desondanks roept Pels iedereen op de enquête op Belevingsvlucht.nl in te vullen: "Geef je mening, laat zien dat je je zorgen maakt"
Update: “Belevingsvlucht is een niet realistische vliegshow” aldus samenwerkende actiegroepen
Lelystad Airport wordt omgevormd tot een vakantievliegveld. Op woensdag 30 mei zal een belevingsvlucht worden uitgevoerd. Een Boeing 737 800 zal tussen 15.30 en 21.30 de vliegroutes van Lelystad Airport afleggen zodat er een idee ontstaat van de geluidsoverlast die straks zal ontstaan.
Ook Biddinghuizen en Dronten zullen worden aangedaan. Het vliegtuig zal aan de oostkant van Biddinghuizen vliegen ter hoogte van de Alikruikweg en Mosselweg :
- van Elburg richting Zeewolde (inkomende dalende vlucht): 16:47 en 18:13 uur
- van Zeewolde richting Elburg (uitgaande stijgende vlucht): 16:05, 17:28, 19:13 en 19:43 uur
- Vanaf Ketelmeer naar Lelystad Airport (inkomende dalende vlucht): 16:00, 17:24, 19:10 en 19:39 uur
- Vanaf Lelystad Airport naar Ketelmeer (uitgaande stijgende vlucht): 16:52, 18:17 uur
Geluidsmetingen en evaluatie
Tijdens de belevingsvlucht worden op 23 punten geluidsmetingen uitgevoerd. Ook bij de drie bestaande geluidsmeetpunten van de gemeente Dronten in Biddinghuizen en Dronten West worden metingen uitgevoerd en er worden MP3 geluidsbestanden van de passage gemaakt. Via deze link kun je live meekijken met de metingen.
De Stichting Geluidshinder komt met een app die iedereen kan installeren (klik hier voor de app). Daarmee is aan te geven hoe het geluidniveau in de directe omgeving is voor, tijdens en na de belevingsvlucht. Daarbij speelt de locatie een rol: de app is zo ingericht dat alleen mensen die zich in de regio van een van de vliegroutes bevinden, kunnen deelnemen. De resultaten worden vergeleken met de feitelijke geluidsregistraties. Op de website www.belevingsvlucht.nl kan naderhand een enquête worden ingevuld.
Vlucht niet realistisch, maar geeft een eerste te gunstige indruk
De vlucht is niet realistisch aldus Frank Pels van Vliegop Biddinghuizen. Er wordt precies gevlogen door het midden van de vier brede kilometer corridor van de vliegroutes. Het zal vermoedelijk de eerste en enige keer zijn dat er zo precies volgens de vliegroutes wordt gevlogen. Er zijn geen passagiers of bagage aan boord. Van een afgeladen vliegtuig moeten de motoren veel harder werken om in de lucht te blijven en dit produceert dus veel meer geluid. Er wordt niet geland en opgestegen vanaf Lelystad Airport, terwijl dit het meeste geluid geeft. De luchthaven wordt op 600 voet hoog gepasseerd. Daarnaast geeft een enkele, aangekondigde vlucht overdag geen goed beeld van de ruim 60 zwaarbeladen toestellen die straks dagelijks van 6.00 tot 24.00 uur langs Biddinghuizen en Dronten-West zullen bulderen. De vlucht is niet realistisch maar geeft hooguit een eerste, vermoedelijke veel te gunstige, indruk van het vliegtuiglawaai. De minister heeft al laten weten dat de uitkomsten van de belevingsvlucht geen invloed hebben op de besluitvorming van Lelystad Airport. Desondanks roept Pels iedereen op de enquête op Belevingsvlucht.nl in te vullen: "Geef je mening, laat zien dat je je zorgen maakt"
Update: “Belevingsvlucht is een niet realistische vliegshow” aldus samenwerkende actiegroepen
Labels:
belevingsvlucht,
bezwaar,
Biddinghuizen,
geluidmetingen,
geluidsoverlast,
Lelystad Airport,
tweede Schiphol,
vliegroutes,
vliegtuiglawaai
zaterdag 17 maart 2018
Belevingsvlucht op 30 mei
Schrijf maar vast in de agenda: 30 mei een 'belevingsvlucht' met een Boeing 737 zodat je alvast kunt beleven hoe dat straks gaat klinken als Lelystad Airport open gaat. O ja..... hoe die vlucht ook gaat: aan de plannen verandert niets meer. Oók als de ervaringen met de belevingsvlucht ronduit negatief zijn gaan de plannen ongewijzigd door, volgens het ministerie. :-(
Er is een begeleidingscommissie van bewoners voor de voorbereiding van de vlucht. Peter Schootuiterkamp uit Lelystad (buitengebied) is gekozen uit meerdere kandidaten, voor Flevoland is 1 plaats beschikbaar in de begeleidingscie.
Er schijnt nog een website te komen met meer informatie.
Bericht omroep Flevoland: belevingsvlucht op 30 mei
vrijdag 1 december 2017
advies aan minister: 'Stel opening Lelystad Airport uit'
Vanmiddag is het advies van de bewoners aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). 'Breng eerst je zaken op orde (MER, vliegroutes), dan pas Lelystad Airport openen' is kort samengevat het advies.
Het hele advies is hier te lezen (PDF alert, 6 MB)
Bericht omroep Flevoland "Bewonersdelegatie: stel opening Lelystad Airport uit'
Voorzitter bewonerscomité licht het kort toe in onderstaand filmpje.
Het hele advies is hier te lezen (PDF alert, 6 MB)
Bericht omroep Flevoland "Bewonersdelegatie: stel opening Lelystad Airport uit'
Voorzitter bewonerscomité licht het kort toe in onderstaand filmpje.
zondag 5 november 2017
Kom naar grote actie 11 november op Lelystad Airport (update)
Lelystad Airport wil 1 april 2019 beginnen met vakantievluchten door prijsvechters, maar van normale vliegroutes is geen sprake. Rare laagvliegroutes en geluidsberekeningen uit de MER die niet kloppen. De geluidsoverlast blijkt veel groter te worden dan door het ministerie is voorgespiegeld. Eerst het luchtruim herindelen, normale vliegroutes vaststellen en een goede nieuwe MER uitvoeren, dan pas vliegen, vinden wij.
De Tweede Kamer neemt in december een besluit over de vliegroutes. Op 11 november is de laatste kans om te laten horen wat jij daarvan vindt.
De actiecomités Red de Veluwe, HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee en Nee tegen laagvliegroute over Ede organiseren van 10.00 tot 12.00 uur een grote actie bij het Aviodrome op Lelystad Airport. De actiegroep ‘vliegop’ uit Biddinghuizen ondersteunt deze actie en roept iedereen op de huidige uitbreidingsplannen met rare laagvliegroutes af te blazen. Letterlijk en symbolisch met toeters en alles wat blaast. Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van Groen Links, en Cem Lacin, Tweede Kamerlid van de SP zullen hierbij als sprekers aanwezig zijn. De djembéspelers uit Hoenderloo treden op met diverse leuzen.
In het Aviodrome is op 11 november een voorlichtingsbijeenkomst. Direct na de actie kun jij daar dus terecht bij alle hoofdrolspelers (Luchthaven, ministerie, gemeente Lelystad, provincie Flevoland) met jouw kritische vragen.( print dan wel even deze bon. Geeft ook gratis toegang tot de rest van het Aviodrome )
Wanneer: zaterdag 11 november, 10-12 uur
Waar: bij Lelystad Airport Pelikaanweg 50, 8218 PG Lelystad
wegens verwachtte opkomst verplaatst naar het (bestaande) luchthavengebouw.
Programma (update)
Vanaf 10.00 uur: verzamelen op de manifestatie weide van vliegveld Lelystad
10.15 welkomstwoord door ceremoniemeesters Odile Rijken & Ank van der Bilt van
Red de Veluwe
10.30 uur: Startsein door Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van Groen Links.
En verder bijdrages van de SP, Partij voor de Dieren, het CDA, de Recron en van actiegroepen
uit Friesland, Overijssel, Gelderland, Flevoland, West-Friesland, Eindhoven, Rotterdam,
omgeving Schiphol en de rest van Nederland, alles gelardeerd met poëzie van Aad van der Waal en muziek van de “Hoogvliegers” en de “Band Spik & Span”.
12.00 uur: einde manifestatie
De Tweede Kamer neemt in december een besluit over de vliegroutes. Op 11 november is de laatste kans om te laten horen wat jij daarvan vindt.
De actiecomités Red de Veluwe, HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee en Nee tegen laagvliegroute over Ede organiseren van 10.00 tot 12.00 uur een grote actie bij het Aviodrome op Lelystad Airport. De actiegroep ‘vliegop’ uit Biddinghuizen ondersteunt deze actie en roept iedereen op de huidige uitbreidingsplannen met rare laagvliegroutes af te blazen. Letterlijk en symbolisch met toeters en alles wat blaast. Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van Groen Links, en Cem Lacin, Tweede Kamerlid van de SP zullen hierbij als sprekers aanwezig zijn. De djembéspelers uit Hoenderloo treden op met diverse leuzen.
In het Aviodrome is op 11 november een voorlichtingsbijeenkomst. Direct na de actie kun jij daar dus terecht bij alle hoofdrolspelers (Luchthaven, ministerie, gemeente Lelystad, provincie Flevoland) met jouw kritische vragen.( print dan wel even deze bon. Geeft ook gratis toegang tot de rest van het Aviodrome )
Wanneer: zaterdag 11 november, 10-12 uur
Waar: bij Lelystad Airport Pelikaanweg 50, 8218 PG Lelystad
wegens verwachtte opkomst verplaatst naar het (bestaande) luchthavengebouw.
Programma (update)
Vanaf 10.00 uur: verzamelen op de manifestatie weide van vliegveld Lelystad
10.15 welkomstwoord door ceremoniemeesters Odile Rijken & Ank van der Bilt van
Red de Veluwe
10.30 uur: Startsein door Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van Groen Links.
En verder bijdrages van de SP, Partij voor de Dieren, het CDA, de Recron en van actiegroepen
uit Friesland, Overijssel, Gelderland, Flevoland, West-Friesland, Eindhoven, Rotterdam,
omgeving Schiphol en de rest van Nederland, alles gelardeerd met poëzie van Aad van der Waal en muziek van de “Hoogvliegers” en de “Band Spik & Span”.
12.00 uur: einde manifestatie
Labels:
Lelystad Airport,
MER,
tweede Schiphol,
vliegroutes,
vliegtuiglawaai
woensdag 20 september 2017
Kamer kritisch over Lelystad Airport
Vandaag (19-9-2017) heeft de Tweede Kamer langdurig gesproken met Stas Dijksma. Dijksma trof een kritische kamer tegenover zich. Zij werd flink aangepakt op de rare (pardon: suboptimale) laagvliegroutes van Lelystad Airport. Ook op de luchtruimherziening, waarvoor nog geen bal gebeurd is, werd zij stevig aangepakt. Martijn van Helvert (CDA) hierover: “Sinds 2014 is er bij IenM gewoon niets gedaan om het luchtruim te herzien. In 2009 al bekend was dat het voor lelystad moest.Het kan niet zo zijn dat 10 jaar gewerkt wordt aan routes en dat de kamer binnen drie maanden moet beslissen." Deze luchtruimherziening is nodig voor normale vliegroutes, daar waar nu ruim 100 km laaggevlogen moet worden om onder het Schiphol-verkeer te blijven.
Ook wilde Dijksma de voor Biddinghuizen gunstige B++ vliegroutevariant niet fatsoenlijk bekijken. Moeilijk, ingewikkeld en straks is er extra inspraak of een extra MER nodig… zo probeerde Dijksma er onderuit te komen. Uiteindelijk is afgesproken dat luchtverkeersleiding Nederland en Eurocontrol nog deze week de B++ variant bekijken. Eurocontrol is de organisatie die de luchtverkeersleiding in Europa coördineert.
GroenLinks en de SGP vinden dat eerst het luchtruim herzien moet worden (op z'n vroegst in 2023) en dat Lelystad dan pas open kan.
Het overleg in de Tweede Kamer wordt volgende week vervolgt… (van 14.00 tot 18.00 uur was niet lang genoeg).
Morgen is er bij Omroep Flevoland een extra lange nieuwsuitzending die volledig over de laatste ontwikkelingen van Lelystad Airport gaat. Omroep Flevoland heeft zo'n beetje alle hoofdrolspelers voor de camera kunnen krijgen.
Bronnen:
Ook wilde Dijksma de voor Biddinghuizen gunstige B++ vliegroutevariant niet fatsoenlijk bekijken. Moeilijk, ingewikkeld en straks is er extra inspraak of een extra MER nodig… zo probeerde Dijksma er onderuit te komen. Uiteindelijk is afgesproken dat luchtverkeersleiding Nederland en Eurocontrol nog deze week de B++ variant bekijken. Eurocontrol is de organisatie die de luchtverkeersleiding in Europa coördineert.
GroenLinks en de SGP vinden dat eerst het luchtruim herzien moet worden (op z'n vroegst in 2023) en dat Lelystad dan pas open kan.
Het overleg in de Tweede Kamer wordt volgende week vervolgt… (van 14.00 tot 18.00 uur was niet lang genoeg).
Morgen is er bij Omroep Flevoland een extra lange nieuwsuitzending die volledig over de laatste ontwikkelingen van Lelystad Airport gaat. Omroep Flevoland heeft zo'n beetje alle hoofdrolspelers voor de camera kunnen krijgen.
Bronnen:
- De Stentor: Dijksma over vliegroutes Lelystad: Geen oplossing gevonden voor Teuge
- Nos: Dijksma: snel knopen doorhakken over Lelystad
- Omroep Flevoland: Forse kritiek Kamer op vliegroutes Lelystad Airport
zaterdag 26 augustus 2017
Alternatieve B++ route lijkt gunstig voor Biddinghuizen
Vrijdag 25 augustus presenteerde vliegveld Teuge een alternatieve vliegroute B++ voor Lelystad Airport aan Statenleden en leden van de Tweede Kamer.
B++ route lijkt gunstig voor Biddinghuizen
De nieuwe B++ route is een alternatief op de B+ route zoals die nu opgenomen is in het luchthavenbesluit.
Bij westenwind (80% van de tijd)
Vliegtuigen stijgen op richting Almere, buigen af naar Zeewolde en zetten dan koers richting Biddinghuizen.
Het uitvliegende verkeer maakt ter plaatse van Dorhout Mees een bocht naar rechts en steekt het Veluwemeer over. Via Hulshorst, Uddel en Kootwijk wordt dan ter hoogte van Ede aangesloten op de hogere vliegroutes (>6000 voet).
Bij oostenwind (20% van de tijd)
Vliegtuigen stijgen op richting Dronten. Vervolgens vliegen ze richting Kampen. Boven Roggebot draaien ze naar het zuiden. Via het Abbertbos, Spijkbos, Walibi Flevo en de Bremerbaai vliegen ze naar Hulshorst waar ze aansluiten op de vliegroute.
Vliegroute B++
Hieronder is de vliegroutes B++ weergegeven. De gele route is de route B+ zoals deze nu is opgenomen in het luchthavenbesluit en het routebesluit. De groene route is de alternatieve B++ route van vliegveld Teuge.
(vliegroute in groot formaat)
(vliegroute B++ in PDF format)
De nieuwe B++ route lijkt gunstig voor Biddinghuizen. De routes komen verder van de dorpskern af te liggen. Geluidsberekeningen zullen dit moeten aantonen.
Is dit de nieuwe vliegroute?
Dat is nog maar de vraag. Eerder is een vergelijkbare route afgevallen door protesten van de gemeenten Harderwijk, Ermelo, Nunspeet en omdat een aantal natuurgebieden hierbij op zeer lage hoogte wordt overvlogen.
Staatssecretaris Dijksma heeft aangegeven dat wat haar betreft de B+ route zoals opgenomen in het luchthavenbesluit 'heilig' is. Afwijken hiervan zal namelijk tot aanpassing van de MER leiden en dus het risico op extra inspraak en veel vertraging. Aangezien er nu zo'n 200 miljoen euro wordt gestoken in de luchthaven en de bijbehorende infrastructuur en omdat Schiphol dit jaar 'vol' raakt zal de Staatssecretaris hier waarschijnlijk niet aan willen morrelen.
Eigenlijk is niemand blij met deze vliegroutes. Er moet over een grote afstand langdurig laag (<2 km) worden gevlogen: dit levert veel geluidsoverlast op, is onveilig (vogelaanvaringen) en kost extra brandstof.
Voor een goede en veilige vliegroute van Lelystad Airport moet het luchtruim van Nederland opnieuw ingedeeld worden. Dit laat echter nog jaren op zich wachten en daar wil Schiphol en de politiek niet op wachten.
Vervolg
Het bureau Helios voert een second opinion uit naar de vliegroutes. Op 13 september spreekt de Tweede Kamer weer over Lelystad Airport. Naar verwachting zal de Staatssecretaris kort daarna het routebesluit nemen. Het vaststellen van het routebesluit is een ministeriële verantwoordelijkheid waarbij geen (bestuurlijk) beroep mogelijk is. Actiegroep Hoogoverijssel heeft aangekondigd een civiele procedure te starten tegen dit besluit en is hiervoor 100.000 euro aan het inzamelen.
B++ route lijkt gunstig voor Biddinghuizen
De nieuwe B++ route is een alternatief op de B+ route zoals die nu opgenomen is in het luchthavenbesluit.
Bij westenwind (80% van de tijd)
Vliegtuigen stijgen op richting Almere, buigen af naar Zeewolde en zetten dan koers richting Biddinghuizen.
Het uitvliegende verkeer maakt ter plaatse van Dorhout Mees een bocht naar rechts en steekt het Veluwemeer over. Via Hulshorst, Uddel en Kootwijk wordt dan ter hoogte van Ede aangesloten op de hogere vliegroutes (>6000 voet).
Bij oostenwind (20% van de tijd)
Vliegtuigen stijgen op richting Dronten. Vervolgens vliegen ze richting Kampen. Boven Roggebot draaien ze naar het zuiden. Via het Abbertbos, Spijkbos, Walibi Flevo en de Bremerbaai vliegen ze naar Hulshorst waar ze aansluiten op de vliegroute.
Vliegroute B++
Hieronder is de vliegroutes B++ weergegeven. De gele route is de route B+ zoals deze nu is opgenomen in het luchthavenbesluit en het routebesluit. De groene route is de alternatieve B++ route van vliegveld Teuge.
(vliegroute in groot formaat)
(vliegroute B++ in PDF format)
De nieuwe B++ route lijkt gunstig voor Biddinghuizen. De routes komen verder van de dorpskern af te liggen. Geluidsberekeningen zullen dit moeten aantonen.
Is dit de nieuwe vliegroute?
Dat is nog maar de vraag. Eerder is een vergelijkbare route afgevallen door protesten van de gemeenten Harderwijk, Ermelo, Nunspeet en omdat een aantal natuurgebieden hierbij op zeer lage hoogte wordt overvlogen.
Staatssecretaris Dijksma heeft aangegeven dat wat haar betreft de B+ route zoals opgenomen in het luchthavenbesluit 'heilig' is. Afwijken hiervan zal namelijk tot aanpassing van de MER leiden en dus het risico op extra inspraak en veel vertraging. Aangezien er nu zo'n 200 miljoen euro wordt gestoken in de luchthaven en de bijbehorende infrastructuur en omdat Schiphol dit jaar 'vol' raakt zal de Staatssecretaris hier waarschijnlijk niet aan willen morrelen.
Eigenlijk is niemand blij met deze vliegroutes. Er moet over een grote afstand langdurig laag (<2 km) worden gevlogen: dit levert veel geluidsoverlast op, is onveilig (vogelaanvaringen) en kost extra brandstof.
Voor een goede en veilige vliegroute van Lelystad Airport moet het luchtruim van Nederland opnieuw ingedeeld worden. Dit laat echter nog jaren op zich wachten en daar wil Schiphol en de politiek niet op wachten.
Vervolg
Het bureau Helios voert een second opinion uit naar de vliegroutes. Op 13 september spreekt de Tweede Kamer weer over Lelystad Airport. Naar verwachting zal de Staatssecretaris kort daarna het routebesluit nemen. Het vaststellen van het routebesluit is een ministeriële verantwoordelijkheid waarbij geen (bestuurlijk) beroep mogelijk is. Actiegroep Hoogoverijssel heeft aangekondigd een civiele procedure te starten tegen dit besluit en is hiervoor 100.000 euro aan het inzamelen.
donderdag 20 juli 2017
Informatie over uitbreiding Lelystad Airport
Meer weten over de uitbreiding van Lelystad Airport tot een tweede Schiphol (vanaf 1 april 2019)?
Wij raden de volgende sites aan:
- Het FD heeft een uitgebreide special gemaakt met 5 interviews met betrokkenen en verhelderende grafieken.
- Joost Karremans heeft - voor zijn afstuderen journalistiek - zijn afstudeerproject online gezet. Met informatie over de vliegroutes, kleine luchtvaart, succesfactoren en kansen.
- Tot slot de site van actiegroep Hoogoverijssel met veel informatie over vliegroutes en de te verwachten overlast.
zaterdag 20 mei 2017
Alders wil Lelystad Airport versneld laten doorgroeien naar 25.000 vluchten
Alders stelt voor om Lelystad Airport versneld te ontwikkelen naar 25 duizend vluchten.
In de oorspronkelijke stukken werd nog gesproken over 'langzaam ingroeien'. Schiphol heeft echter door tariefsverlagingen de deur volop open gezet voor lowcostcarriers. Voor Lelystad betekent dit niet 'lang ingroeien' maar direct vanaf opening volop groeien. Al in 2020 worden de 25.000 vluchten bereikt en wil men door naar 45.000 vluchten. Dit is te lezen in de laatste voortgangsrapportage van Alders.:
De groeicijfers die Schiphol in het Ondernemingsplan Lelystad hanteert, liggen rond de 2 procent. In het advies over de marktontwikkeling (juni 2014) is aangegeven dat bij een groeipercentage van 2 procent de tijdigheid van de realisatie van Lelystad ter ondersteuning van de opvang van de groei onder druk staat. De groei is inmiddels een aantal jaren achtereen ruim boven die 2 procent uitgekomen. Daarmee ontstaat vanaf 2018 een capaciteitstekort en wordt er vanaf dat moment een grotere beschikbare capaciteit in Lelystad gevraagd dan in het Ondernemingsplan voorzien is en dan in de praktijk te realiseren is op Lelystad in 2018. Daarmee komt in versterkte mate he tvraagstuk van een versnelde ingroei op Lelystad op tafel.
Aan de bestuurlijke Tafel is er met het oog hierop nog eens op gewezen dat de afspraak in het advies van de Tafel van 30 maart 2012 over de volumeontwikkeling vanaf 2015 naar 2020 betrekking heeft op 25.000 vliegtuigbewegingen. Een tragere fasering is in de door de Alderstafel uitgebrachte adviezen niet aan te treffen en al evenmin in het formeel vastgestelde Luchthavenbesluit. De nadien in 2014 in het Ondernemingsplan LelystadAirport gepresenteerde fasering vervangt de aan de Tafel gemaakte afspraken over de volume ontwikkeling niet. Deze fasering in het Ondernemingsplan dient namelijk een heel ander doel, namelijk de bedrijfseconomische onderbouwing van de noodzakelijke investeringen in de luchthaveninfrastructuur in een laag groeiscenario. De afspraken aan de Alderstafel en het daarop gebaseerde Luchthavenbesluit hebben echter betrekking opeen ruimte van in totaal 45.000 vliegtuigbewegingen waarvan 25.000 in de periode tot 2020 en de rest vanaf 2020 na uitvoering van een tussentijdse evaluatie.
zondag 26 februari 2017
Teken petitie tegen lage vliegroutes Lelystad Airport
Het Actiecomité Hoog Overijssel maakt zich grote zorgen over de lage vliegroutes van Lelystad Airport. Hoog (Over)ijssel timmert flink aan de weg: het is besproken in de verschillende gemeenteraden, de Provinciale Staten van Overijssel en tijdens het luchthavenoverleg in de Tweede Kamer deze week. De vliegroutes met name buiten Flevoland zijn nog niet definitief vastgesteld, dus dat biedt mogelijkheden.
Ook jij kunt een handje helpen, namelijk door de petitie van HoogOverijssel te ondertekenen.
Meer info: zie het luchthavendossier op RTVOost.
Ook jij kunt een handje helpen, namelijk door de petitie van HoogOverijssel te ondertekenen.
Meer info: zie het luchthavendossier op RTVOost.
Labels:
geluidsoverlast,
Lelystad Airport,
luchtstad Airport,
tweede Schiphol,
vliegroutes,
vliegtuiglawaai
Abonneren op:
Posts (Atom)