Er worden een viertal varianten onderzocht, maar de meest waarschijnlijk route is de B+ variant. De vliegtuigen komen laag aanvliegen om onder het dalende verkeer naar Schiphol door te vliegen (TMA Schiphol). Ze vliegen dan op 3000 voet (900 meter). Bij Biddinghuizen maken ze een soort doorstart waarbij ze vol gas geven om snel door te stijgen naar 6000 voet (1800 meter) om de Veluwe te passeren. Hieronder de plaatjes bij westenwind en oostenwind. De rode lijnen zijn van het opstijgende verkeer. De groene lijnen van het dalende verkeer. Het gaat in eerste instantie om 60 toestellen per dag.
Tijdens de presentatie werden een aantal animaties getoond. Hieronder worden deze weergegeven:
Animaties hoogte en geluidsproductie (zonder geluid)
Bij deze filmpjes moet je bedenken dat het geluid pas wordt weergegeven bij 60 decibel (het geluid van een stofzuiger). Geluid heeft een logaritmische schaal. Dit betekent dat bij elke 10 decibel (dB) erbij het geluidsniveau vertienvoudigd. 60 dB is dus 10x zoveel geluid als 50 dB. Het achtergrondniveau in Biddinghuizen is laag. De provinciale weg ligt op enige afstand van het dorp en er is geen luidruchtige industrie. Het achtergrondniveau zal circa 40 dB zijn. Als dat stijgt naar 60 db betekent dat dus 20 dB erbij=10x10=100x zoveel geluid.Volgens de berekeningen zal het geluid in Biddinghuizen zal het vliegtuiggeluid straks zo'n 65 dB zijn.Precieze geluidsberekeningen zijn er nu nog niet. Deze komen straks in de MER.
Animatie variant B+ bij westenwind: opstijgend vliegtuig (opent in een nieuw scherm)
Animatie variant B+ bij westenwind: dalend vliegtuig (opent in een nieuw scherm)
Animatie variant B+ bij Oostenwind: opstijgend vliegtuig (opent in een nieuw scherm)
Animatie variant B+ bij Oostenwind: dalend vliegtuig (opent in een nieuw scherm)
Animatie in google-earth (met geluid)
Er is een animatie gemaakt van hoe het er straks ongeveer uitziet en hoe het ongeveer klinkt. Het beste kun je de filmpjes beluisteren met een koptelefoon. Je zou het volume moeten opdraaien tot het ongeveer ongeveer overeenkomst met het geluid van een stofzuiger op korte afstand. Dit komt overeen met circa 60-65 dB(A). Volgens de maker van de animatie zou het geluidsniveau in Biddinghuizen (centrum) 64 dB(A) bedragen.
Animatie variant B+ in centrum Biddinghuizen: dalend vliegtuig bij oostenwind (opent in een nieuw scherm)
Animatie variant B+ in centrum Biddinghuizen: opstijgend vliegtuig bij westenwind (opent in een nieuw scherm)
Animatie variant B+ hoek Kokkelweg/Bremerbergweg Biddinghuizen: dalend vliegtuig (opent in een nieuw scherm)
Animatie variant B+ hoek Kokkelweg/Bremerbergweg Biddinghuizen: opstijgend vliegtuig (opent in een nieuw scherm)
Over het werkelijkheidsgehalte van deze animaties doet de scribent van dit blog geen uitspraken.
Gedicht
Het gedicht dat werd voorgedragen willen we je niet onthouden:
Biddinghuizen doet het met elkaar,
ja, nu al meer dan 50 jaar.
Ons rustige dorp, heel mooi gelegen,
heeft echter zeer slecht nieuws gekregen.
Wij zullen van ons laten horen;
wij willen hier geen bulderende motoren!
Luchtvervuiling en geluidsoverlast,
is namelijk niet iets wat bij ons mooie dorp past.
80 vliegtuigen per dag, iedere 10 minuten 1!
Geachte heer Alders, waar gaat dit heen?
Oostvaardersplassen en een deel van de Veluwe worden ontlopen,
maar wij willen die gashendels, boven ons dorp, ook niet open!
Een uitbreiding van Schiphol zouden we niet kunnen hinderen,
echter we staan nu op voor onszelf en onze kinderen!
Boven het oude land moet op minimaal 6.000 voet worden gevlogen,
Biddinghuizen is de dupe, maar worden we niet voorgelogen?
Mensen met koppen in het zand en misschien een dikke portemonnee,
luister naar ons; Biddinghuizen zegt duidelijk: NEE!!!
Een bezorgde inwoonster van Biddinghuizen
Op de hoogte blijven?
Blijf op de hoogte door je aan te melden voor de nieuwsbrief, like de Facebook-pagina of houd BHZNET in de gaten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten