1. Hoe zit dat nou precies met die vliegroutes?
Er worden in de MER verschillende vliegroutes onderzocht. Verschillende mensen die dicht bij het vuur zitten melden dat de variant B+ de meest waarschijnlijke vliegroute is. Dit is de zogenaamde linksom-linksom-linksom route. De toestellen stijgen op en maken een bocht richting Zeewolde. Net voor het industrieterrein Trekkersveld bij Zeewolde maken ze een nieuwe bocht richting Biddinghuizen.
De vliegtuigen komen laag aanvliegen om onder het dalende verkeer naar Schiphol door te vliegen (TMA Schiphol). Ze vliegen dan op 3000 voet (900 meter). Bij Biddinghuizen maken ze een soort doorstart waarbij ze vol gas geven om snel door te stijgen naar 6000 voet (1800 meter) om de Veluwe te passeren. Hieronder de plaatjes bij westenwind en oostenwind. De rode lijnen zijn van het opstijgende verkeer. De groene lijnen van het dalende verkeer. Het gaat in eerste instantie om 60 toestellen per dag, later kan dit nog verdubbeld worden.
Bovenstaande biedt echter geen enkele zekerheid. Er is nog geen formeel besluit genomen en de vliegroutes zijn net zo veranderlijk als het weer. Zo is er bijvoorbeeld de A en A+ variant die dwars over Biddinghuizen denderen waarbij de vliegtuigen boven Biddinghuizen op 900 meter volgas geven én een bocht maken: het recept om de trommelvliezen maximaal te kietelen.
2. Hoeveel geluid gaat er komen?
Om een idee te geven: het huidige dalende verkeer naar Schiphol vliegt op 6000 voet (1800 meter) als het Biddinghuizen passeert. Het opstijgende verkeer vliegt straks op 3000 voet. Als een toestel 2x zo laag vliegt, dan produceert het ongeveer 4x zoveel geluid. Bovendien geven de vliegtuigen bij Biddinghuizen straks ook nog vol gas wat nog voor extra veel geluid zorgt. De overlast zal waarschijnlijk vooral van 6.00 - 8.00 uur en van 21.00 tot 23.00 uur zijn
Er zijn animaties gemaakt van de meest waarschijnlijk vliegroute B+. Zie onderstaande filmpjes.
Bij deze filmpjes moet je bedenken dat het geluid pas wordt weergegeven bij 60 decibel (het geluid van een stofzuiger). Geluid heeft een logaritmische schaal. Dit betekent dat bij elke 10 decibel (dB) erbij het geluidsniveau vertienvoudigd. 60 dB is dus 10x zoveel geluid als 50 dB. Het achtergrondniveau in Biddinghuizen is laag. De provinciale weg ligt op enige afstand van het dorp en er is geen luidruchtige industrie. Het achtergrondniveau zal circa 40 dB zijn. Als dat stijgt naar 60 db betekent dat dus 20 dB erbij=10x10=100x zoveel geluid.Volgens Omroep Flevoland zal het geluid straks zo'n 65 dB zijn.
Animatie variant B+ bij westenwind: opstijgend vliegtuig
Animatie variant B+ bij westenwind: dalend vliegtuig
Animatie variant B+ bij Oostenwind: opstijgend vliegtuig
Animatie variant B+ bij Oostenwind: dalend vliegtuig
Precieze geluidsberekeningen zijn er nu nog niet. Deze komen straks in de MER.
3. Komt er geld voor dubbel glas, waardedalingen en dergelijke?
Nee: Biddinghuizen krijgt voldoende geluid om er behoorlijk last van te hebben. Bijvoorbeeld als je in je tuintje zit of als je in een tentje op een camping langs het Veluwemeer ligt.
Er zijn echter volgens de wet geen 'slaapgestoorden'' of ''ernstig gehinderden'' in Biddinghuizen. Dit betekent dat er dus geen wettelijke mogelijkheden zijn om aanspraak te maken op geld voor dubbel glas, geluidsisolatie of waardedaling van je woning (gemiddelde waardedaling woning: 0,8% bij elke decibel extra geluid, dus reken maar uit wat 20 dB extra betekent). Alleen de mensen die vlakbij de luchthaven recht onder de vliegroute wonen kunnen hier aanspraak op maken.
4. Waarom vliegen ze niet over de Oostvaardersplassen? Of het Veluwemeer? Is natuur belangrijker dan mensen?
De Oostvaardersplassen en het Veluwemeer zijn beschermde Natura2000 gebieden. Deze vallen onder Europese regels en zijn door Nederland als dusdanig aangewezen. Het doel van Natura2000 is om deze gebieden te beschermen. Dit betekent dat deze bescherming niet zomaar opgeheven kan worden, bijvoorbeeld omdat er een luchthaven moet komen. Er liggen rapportages waaruit blijkt dat deze gebieden met een hoogte van minimaal 3000 voet moeten worden gepasseerd (liever nog hoger).
Betekent dit dat deze gebieden beter worden beschermd worden dan recreatie- en woongebieden? *Tja* het antwoord op die vraag moet eigenlijk 'ja' zijn. Recreatiegebieden kunnen helemaal niet op een norm terugvallen. Voor bebouwing zijn de normen ruimer dan voor Natura2000.
5. Heeft bezwaar maken zin?
De plannen voor de uitbreiding van Lelystad Airport zijn al vier keer gestrand bij de Raad van State: in 2003, 2005, 2007 en 2011. Tot op heden was het maken van bezwaar dus zeer succesvol!
6. Hoe kan ik bezwaar maken?
Het formele luchtvaartbesluit wordt naar verwachting in mei 2014 ter inzage gelegd. In de periode mei – juni 2014 zou er dan naar verwachting mogelijkheid zijn voor het indienen van bezwaar & zienswijzen.
Dorpsbelangen gaat een projectgroep samenstellen die een keigoed bezwaar in elkaar gaan zetten. Deze komt ook online beschikbaar zodat elke Biddinghuizenaar zelf gemakkelijk bezwaar kan maken.
Blijf op de hoogte door je aan te melden voor de nieuwsbrief, like de Facebook-pagina of houd BHZNET in de gaten.
Zelf ook meedenken of meewerken aan acties? Meld je jezelf dan aan bij Dorpsbelangen.
Dank voor de update.
BeantwoordenVerwijderenFijn, dit is goed duidelijk zo!
BeantwoordenVerwijderenKwam net interessante link tegen:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.radio1.nl/item/176338-Corendon%20over%20vliegveld%20Lelystad.html
Topman van vliegmaatschappij Corendon zegt feitelijk:
1) Corendon gaat niet naar Lelystad zolang ze niet 's nachts kunnen vliegen. Dat laatste is nodig voor hun service, maar dat lijkt geen optie, dus willen ze niet.
2) (op het slot) Corendon twijfelt of Schiphol wel zo vol is. Er zijn grotere en stillere vliegtuigen. De noodzaak van een Leleystad is nu veel minder duidelijk dan in 2008. Niet alleen door de crisis.
Dit alles zou onderdeel van de onderhandelingen kunnen zijn, dat Corendon zo afdwingt dat de infrastructuur goed wordt opgezet op andermans kosten. Maar wat ik subjectief tussen de regels door hoor ('Schiphol heeft ook winkelaanbod' etc), zien ze überhaupt weinig in Lelystad.
Als ik dat verhaal aanhoor is het een kwestie van tijd totdat er ook in de nacht wordt gevlogen.
VerwijderenZo'n beetje alle luchtvaartmaatschappijen hebben al geroepen dat ze niet naar Lelystad willen. Ook de ANVR vindt Luchthaven Lelystad helemaal niet nodig: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/article20942253.ece Er is overigs nog geen businesscase voor Lelystad Airport. De economische onderbouwing rammelt en dat is dan nog vriendelijk uitgedrukt. De economisch nut en noodzaak is echter geen onderdeel van de huidige procedure (helaas).
BeantwoordenVerwijderenJe kunt dat toch wel eisen? Dat er een sociaal-economisch onderzoek komt?
BeantwoordenVerwijderenEr komt nog een businesscase, maar die is nu nog klaar. Maar dat is vast toeval, toch?? De economische haalbaarheid maakt voor de huidige procedure niet zoveel uit. Dat is meer iets voor de politiek. Het rijk is namelijk grootaandeelhouder van Schiphol die Lelystad Airport in bezit heeft. We gaan dit zeker bij diverse politieke fracties in de TK onder de aandacht brengen.
BeantwoordenVerwijderenDe oorspronkelijke economische doorberekening was al flinterdun. Reken maar dat als er straks een uitgewerkte businesscase komt dat dit een gevalletje "reken-jezelf-rijk" is.
VerwijderenHet is een gegeven feit dat niet onafhankelijk onderzoek altijd begint met de vraag:"Wat wil je dat er uit komt?"
Dat zal bij het opstellen van deze businesscase niet anders zijn.
Maar zoals je zegt, dit ligt nu bij de politiek in Den Haag. Helaas wordt de uitbreiding van Lelystad daar heel breed gedragen.
Laatst op Google Earth gekeken naar wat vliegbewegingen vanaf en naar Schiphol en zag dat er een vierkant rond ijsselmeer,markermeer,randmeren ijsselmeerpolders en de noordoostpolder getekend was waarbij het logo van de UNEP stond. Ik heb begrepen dat dit gebied extra aandacht krijgt in het milieu programma van de Verenigde Naties.
BeantwoordenVerwijderenWeet iemand daar wat meer over te vertellen??
Hoe zit het met de lucht kwaliteit?? Ik heb astma net als 2 van mijn kinderen is daar naar gekeken wat er gaat gebeuren??
BeantwoordenVerwijderenLeuk deze routes, dan te bedenken dat de meeste vluchten naar Spanje of Canarische eilanden gaan ( zuid/West), die route staat er niet op of er moet ongelooflijk omgevlogen worden.
BeantwoordenVerwijderenEr is maar een goede oplossing: Vliegveld in de Noordzee aan het eind van een dijk. Korte aan en uitvlieg routes en helemaal geen overlast en helemaal geen beperkingen. Dag en nacht vliegen, zonder vertraging en tegen lage prijzen. Alle andere mogelijkheden zijn ondoordacht en tegen beter weten in en dat weet de heer Alders ook wel. Lelystad uitbreiden wordt een ramp voor de wijde omgeving en een dure grap voor vliegmaatschappijen. Bij vertrek lang laag vliegen en bij nadering vroeg laag vliegen. Kan niet anders want de aan en uitvliegroutes van Schiphol liggen erboven.