Schriftelijke verklaring Corendon:
- De krantenartikelen geven een verkeerde kleuring t.a.v. het standpunt van Corendon Dutch Airlines
- Het standpunt van Corendon is ongewijzigd: De ontwikkeling van Lelystad leidt niet tot het creëren van een volwaardige luchthaven die het voor Corendon mogelijk maakt zijn business weg te halen van Schiphol (het ontlasten van Schiphol) en neer te zetten op Lelystad. Vanuit de doelstelling voor de ontwikkeling van Lelystad als overloopluchthaven en het de eis dat de business case uitgaat van het verschuiven van business van partijen die nu op Schiphol opereren, is de ontwikkeling van Lelystad onder de huidige plannen volgens dus nog steeds niet zinvol.
- In het gesprek is de vraag gesteld of Corendon nooit in de toekomst Lelystad zal aandoen. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat – als er een marktvraag zou zijn- Corendon wel eens een vlucht van Lelystad zal laten vertrekken of laten landen. Ook in het geval van operationele verstoringen zou dit mogelijk in de toekomst ook een keer kunnen gebeuren, zoals nu onze vliegtuigen wel een op RTM aankomen. In dit geval fungeert Lelystad als een “buitenstation” ; hetgeen geenszins betekent dat Corendon business van Schiphol overplaatst en daarmee Schiphol ontlast. We plannen hier echter niet op en het zit zeker nu niet in onze toekomst plannen, projecties of prognoses.
- E.e.a. kan dan ook zeker niet beschouwd worden als business die Schiphol in zijn business case kan zetten en als rechtvaardiging voor de ontwikkeling van een niet-volwaardige luchthaven mag meenemen.
Ook Omroep Flevoland voelde Corendon nog eens aan de tand. Hieronder het verslag van dit interview met directeur Atilay Uslu:
Interviewer: Luchtvaartmaatschappij Corendon vindt de uitbreiding van Lelystad Airport niet nodig, maar als die door gaat zal ze zeker van het poldervliegtuig gebruik maken. Dat zegt directeur Atilay Uslu. Gister leek er sprake van verdeeldheid binnen de luchtvaartmaatschappij, Uslu zei in de krant dat Corendon maximaal 20 vluchten per week wil uitvoeren vanaf Lelystad, terwijl operationeel directeur Michiel Meijer liet weten dat Corendon helemaal geen interesse heeft in het vliegveld. Volgens directeur Uslu is het standpunt van Corendon helder.
Uslu: Voor ons staat Lelystad Airport op dit moment niet op onze agenda. Wij doen helemaal niets met Lelystad. Op den duur als Lelystad open zou gaan, dan zouden we op den duur net zoveel vliegen als op Eindhoven en dat is ongeveer 15 a 20 vluchten. Dat is het enige wat ik gezegd heb.
Interviewer: Nu niet, maar als het open gaat wilt u wel.
Uslu: Ja, als Lelystad open is, wij kunnen natuurlijk moeilijk een luchthaven boycotten. Dat is natuurlijk het laatste dat wij willen doen. Alleen het is natuurlijk onverantwoord om Lelystad te openen terwijl Schiphol nog maar voor 60% vol is.
Interviewer: U zegt het is helemaal niet nodig Lelystad op dit moment?
Uslu: Nee
Interviewer: En u staat ook niet als eerste vooraan in de rij om als eerste partij te tekenen bij het kruisje van wij komen naar Lelystad Airport. Dat initiatief komt niet van Corendon af?
Uslu: Nee, want wanneer is de planning dat Lelystad open gaat? Dat is iets van 2018-20 zoiets?
Interviewer: Nou al eerder, want het luchthavenbesluit moet eind dit jaar vallen en dan zou in 2017 de eerste Boeing of Airbus moeten landen.
Uslu: Ja nee, ik ben nu vooral bezig met 2015 wat ik allemaal ga doen, dus dat is voor mij nog te ver. En nee ik sta niet in de rij om op Lelystad te vliegen.
Interviewer: Ze komen te vroeg bij u op dit moment?
Uslu: Ja als ze open gaan dan zou het kunnen dat ik om de tafel ga zitten, maar op dit moment sta ik niet in de rij.
Interviewer: En zo moeten we het zien, als de luchthaven open gaat, dan zegt u, dan willen wij er wel gebruik van maken en dan komen we misschien et 15 tot 20 vluchten per week wel naar de polder.
Uslu: Yes, maar dan moeten ze wel eerst de luchthaven open stellen en dan gaan we om de tafel zitten en dan moeten we maar kijken wat de marktomstandigheden zijn en als dat zo is, dan gaan we onderzoek doen. Kijk, wij zijn natuurlijk gebased op Schiphol, ook al komt Lelystad, wij kunnen natuurlijk nooit onze toestellen daar basen. Omdat Lelystad beperkt open is.
Interviewer: geen nachtvluchten bijvoorbeeld.
Uslu: Geen nachtvluchten ja.
Interviewer: Dus het wordt altijd maar een luchthaven waar u even overdag een aantal vluchten van kan bedienen en van kan vertrekken, maar verder gaat u zich niet vestigen op Lelystad Airport.
Uslu: Ja
Interviewer: Maar u zei maar 60% capaciteit op Schiphol is er op dit moment benut, dus u denkt dat er de komende jaren echt nog wel voldoende ruimte op Schiphol blijft en dat er dus helemaal geen verhuizing van maatschappijen nodig is naar Lelystad.
Uslu: Dat denken we ja. Ja dat denk wij.
Interviewer: dus van een verdeeldheid in de top van Corendon absoluut geen sprake? U vult alleen elkaar aan.
Uslu: Ja, ik bedoel waarom zouden we verdeeldheid hebben.
Het juichende bericht van wethouder Jop Fackeldey op de site van de gemeente Lelystad is dus wel erg prematuur.
“Nu met Corendon er één schaap over de dam is, volgen er mogelijk meer.”, aldus de wethouder.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten