zondag 11 mei 2014

Gedeputeerde Talsma (Noord-Holland) dreigt: ga door met uitbreiding Lelystad Airport, want anders.....

Op omroep Flevoland verscheen een bericht met een hoopgevende titel: "Kamer wil streep halen door groei vliegveld"

Als je echter het onderliggend stuk uit het Leidsch Dagblad leest (achter betaalmuur, dus geen linkje) dan blijkt het een keihard dreigement te zijn van gedeputeerde Tjeerd Talsma (PvdA) van Noord-Holland. Uitbreiding van Lelystad Airport moet doorgaan anders schoffelt hij samen met de omwonenden van Schiphol het Aldersakkoord onderuit:  ,,Dan zullen we het groeiscenario voor Schiphol naar 510.000 vluchten ter discussie stellen. Dat moet dan naar beneden.’’

"Zo was het ook in 2008 afgesproken tussen overheden, bewoners en luchtvaartsector. Schiphol zou tot 2020 niet doorgroeien naar 580.000 vliegbewegingen, maar tot 510.000. De andere 70.000 starts- en landingen moesten worden opgevangen op de vliegvelden Eindhoven en Lelystad. Transavia heeft al een deel van de operatie van Schiphol verplaatst naar Eindhoven, maar op Lelystad moet eerst de startbaan worden verlengd en een nieuwe terminal worden gebouwd. Schiphol wil dat in 2018 voor elkaar hebben. ,,Dat is nodig omdat we hebben afgesproken dat wanneer Schiphol voor 85 procent vol zit, die overloopcapaciteit klaar moet zijn. Nu Schiphol dit jaar fors in de lift zit, naderen we dat moment eerder dan iedereen denkt. Ik denk dat uitstel ook geen optie is. De Tweede Kamer moet zich in juni gewoon aan de afspraak houden.’’
 Op 25 en 26 juni spreekt de commissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer over de uitbreiding van Lelystad Airport.

2 opmerkingen:

  1. Dit is pure chantage van de PVDA.
    Door voortschrijdend inzicht beseffen steeds meer politici dat vliegveld Lelystad in zijn geheel vervangen, want dat is het, door een groter vliegveld, een verkeerde beslissing is.
    Daarbij, wanneer je een relatief klein percentage van de vluchten op Schiphol, zou uitplaatsen, verandert er voor de omwonenden van Schiphol nog steeds vrijwel niets, terwijl voor de omwonenden van Lelystad, zoals Dronten, Biddinghuizen, Almere het een enorme nieuwe overlast is. Los nog van het verlies van weer een klein vliegveld voor de GA, General Aviation en het daarmee gepaard gaande verlies aan werkgelegenheid.
    Blijkbaar weet de heer Talsma niet wat democratie inhoud. Het gaat hier wel om verspilling van 650 miljoen euro belastinggeld, want zoveel gaat het minimaal kosten. Plus de jaarlijkse aanvullingen, want rendabel kan vliegveld Lelystad nooit worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gemeenten, provincie en bewonersorganisaties rond schiphol zijn in 2008 zelf akkoord gegaan met 510.000 vluchten. Dit dreigement is dus op niets gebaseerd.

    Door stillere vliegtuigen zijn er ook meer dan 510.000 bewegingen mogelijk binnen de hinder waar ze in 2008 voor hebben getekend. Er zouden nu dus eerder meer dan minder vliegtuigen op schiphol moeten worden toegelaten.

    Bewoners rond Lelystad airport in Dronten, Zeewolde en Biddinghuizen is tot nu toe nog niets gevraagd. Behalve direct omwonenden zit er geen enkele bewonersorganisatie aan de Alderstafel Lelystad. Tijd dat hier verandering in komt en laat die onderhandelingen over vliegtuigbewegingen in Flevoland dan maar opnieuw beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen