Na publicatie wordt het luchthavenbesluit van kracht en kan Schiphol de overige vergunningen gaan aanvragen en de werkzaamheden gaan aanbesteden. Vanaf 1 april 2018 (geen grap) moeten dan de Boeings en Airbussen gaan vliegen.
De Tweede Kamer heeft reeds ingestemd met de uitbreiding (in juli en december 2014).
Tegenstanders van de uitbreiding:
De luchtvaartsector zelf.
De luchtvaartsector vindt de uitbreiding niet nodig. Er is nog steeds geen maatschappij die van Lelystad Airport wil gaan vliegen. In onderstaand filmpje legt Arkefly uit waarom Lelystad Airport geen goed idee is.
Reguliere maatschappijen op Schiphol hebben het afgelopen jaar te kennen gegeven bang te zijn dat zij Lelystad Airport subsidiƫren en voor een deel gaan betalen voor nieuwe concurrenten.Met de komst van Lelystad wordt de deur opengezet naar meer prijsvechters in Nederland waardoor de druk op de nationale Luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia verder wordt opgevoerd, wat kan leiden tot verlies van marktaandeel en ontslagen.
Vogelbescherming Nederland en Vogelwacht
Vogelbescherming en Vogelwacht noemen de uitbreiding onverantwoord vanwege de nabijheid van vogelrijke natuurgebieden als de Oostvaardersplassen en de Randmeren. Vogelaanvaringen vormen een gevaar voor de vliegveiligheid. Het uitgevoerde onderzoek deugt van geen kant volgens de Vogelbescherming.
Kleine luchtvaart
De kleine luchtvaart (General Aviation) moet grotendeels vanaf Lelystad Airport verdwijnen. Lelystad Airport is de grootste luchthaven voor de General Aviation in Nederland. Waar de kleine luchtvaart naartoe moet is nog steeds niet bekend. De bestaande klanten van Lelystad Airport hebben laten weten tegen de uitbreidingsplannen te zijn.
Gemeenten en omwonenden
De gemeente Dronten is tegen de uitbreiding. Bewonersgroepen in Biddinghuizen, Almere-Hout en Zeewolde protesteren fel tegen de komst van Lelystad Airport vooral vanwege de geluidsoverlast.
Wat gaan wij nog doen?
- Bezwaar maken. Het luchthavenbesluit is nog niet gepubliceerd. Het advies van de Raad van State is nog niet openbaar. Ook is de antwoordnota - waarin wordt aangegeven hoe er met onze bezwaren is omgegaan - nog niet bekend. Wij gaan deze stukken eerst eens goed lezen. Bezwaar maken bij de Raad van State is niet meer mogelijk. Bezwaar maken bij de civiele rechter kan alleen als er grove fouten in de procedure zijn gemaakt. Bovendien is dit een kostbare aangelegenheid. Wel moeten er nog een aantal vergunningen worden aangevraagd waartegen bezwaar mogelijk is. Zo moet bijvoorbeeld het bestemmingsplan worden gewijzigd en dit biedt kansen. Vliegop volgt deze zaken op de voet.
- Acties - Vliegop is in overleg met andere bewonersgroepen over acties om onze bezwaren nogmaals goed naar voren te brengen.
Er wordt gewoon niet geluisterd! Zoveel bezwaren en toch door laten gaan. Wat bezielen die heren?! We moeten er alles aan doen om het milieu te sparen, we moeten er voor betalen en dan gaan ze goedkope (vakantie)vluchten laten vliegen!! Het is niet meer lekker weg in eigen land, nee: lekker weg uit eigen land. Vakantievluchten, low-budget en aan de andere kant betalen wij ons scheel aan milieubelastingen!
BeantwoordenVerwijderenAuto's moeten zuiniger, minder uitstoot van co2, enz. en dan kan ineens wel een 2e Schiphol met zijn stinkende en MILIEUVERVUILENDE vliegtuigen!
De natuur, vooral vogels, worden de dupe. Het weer wordt steeds extremer, zwaardere stormen en dan die dingen (vliegtuigen) boven woongebied. Lekker!
Wat een tegenstrijdigheid in dit land!
Kijk naar het bovenstaande geluidskaartje, de aanvliegroute voor baan 23 loopt tussen Swifterband en Dronten door. Waar is de aanvliegroute voor baan 05? Die loopt straks over Almere op 450 meter! De uitvliegroute tussen Swifterband en Dronten geven de zelfde contouren als nu richting Almere, ook daar is geen rekening mee gehouden!
BeantwoordenVerwijderenNu Schiphol, dit vliegveld is 3 maal groter dan London Heathrow, of wel het aantal vluchten op Schiphol kan 3 maal hoger zijn voordat dezelfde overlast wordt verkregen.
Met zijn 6 startbanen kan Schiphol nog 50 jaar vooruit. Echter de grond van Schiphol is straks nodig voor woningbouw en industrie, ga dan nu al een vliegveld in zee voorbereiden. Helaas in Nederland ligt de macht bij ministeries, de politiek denkt dat zij het bepalen maar de ministeries sturen met hun geselecteerde informatie de politiek, de lobyisten doen de rest. Lelystad uitbreiden wordt een financieel drame, los van de natuur.
De uitbreiding van Luchthaven Lelystad zal Nederland uiteindelijk een gordel met ernstige geluidsoverlast bezorgen. Ook Schiphol is ooit klein begonnen, maar dringt haar omgeving in een straal van 60 kilometer inmiddels al jaren een hele hoop ongewenste herrie op. Het is het gebied waar recreatie inherent is geworden aan irritatie.
BeantwoordenVerwijderenMet de opkomst van Luchthaven Lelystad zal de zone met geluidsoverlast zich uitbreiden tot aan Steenwijk, Meppel, Dalfsen en Deventer. Irritatie in plaats van recreatie rond de randmeren, de Weerribben, de Giethoornse plassen en de Veluwe.
Alles van waarde is weerloos. Zeker in dit kortzichtige land, met deze onbezonnen beslissingen.
Tja, geluidsoverlast. Vogels. De natuur. Schone lucht. Recreatie. Ten koste van al deze dingen moeten deze wijken voor dat vliegveld. Geluidsoverlast gaat er zeker komen. Worden de vogels afgeschoten? Wat gebeurd er met de biologische sector? Milieuvervuiling van vliegtuigen mag wel, maar alle andere dingen zoals voertuigen, fabrieken, enz. moeten aan bepaalde regels voldoen, terwijl vliegtuigen enorm grote vervuilers zijn.
BeantwoordenVerwijderenMen wil juist dat Flevoland inkomsten derven uit recreatie, maar wie wil er nou in alle rust tussen naar kerosine stinkende vliegtuigen recreƫren? Lekker genieten van je vakantie/vrije dagen en dan in de buitenlucht naar de laag overvliegende vliegtuigen kijken?
Nee, men stuurt mensen met een goedkoop vluchtje richting buitenland om daar lekker de centjes uit te gaan geven. En maar investeren om Flevoland aantrekkelijk te maken voor toeristen. Die blijven straks wel weg.
Werkgelegenheid. Waar gaan straks de werknemers vandaan komen? Almere, Amsterdam. Goed voor de werkloosheid in deze provincie. Ahum.
Hoeveel arbeidsplaatsen worden er geschept? Zal dat nou zoveel zijn dat het werkloosheidsaantal drastisch gaat dalen?
Over 27 jaar verwachten ze pas winst te gaan maken: hoera.
En nogmaals: het weer wordt steeds extremer.
Er zijn zoveel mensen tegen en nog zetten ze hun zin door. De meesten positief over de werkgelegenheid.....het zal naar mijn mening echt geen zoden aan de dijk zetten, zeker niet voor de mensen verder in de polder vanaf Almere gezien.
Werkgelegenheid tegenover alles wat daar tegenover staat wat ik in het begin opnoemde.......
en ook bij Schiphol wordt de geluidsoverlast steeds groter: https://www.parool.nl/amsterdam/aantal-klachten-vlieglawaai-schiphol-fors-toegenomen~a4563389/
BeantwoordenVerwijderen