De bouw kostte meer dan 450 miljoen euro, maar in eerste instantie ging de luchthaven voor 100 miljoen euro in de verkoop waarop geen geïnteresseerden kwamen, daarna voor 80 miljoen, ook zonder succes en later voor 40 miljoen euro. Alleen het Chinese Tzaneen International heeft een bieding gedaan van 10.000,= euro.
Het Chinese Tzaneen International, wat officieel geregistreerd staat met een kapitaal van het minimale 4.000 euro, werd in maart 2015 opgericht door diverse Chinese zakenmensen die grootse plannen hebben met het vliegveld. Men wil dat namelijk gaan gebruiken als aanvlieghaven voor alle Chinese producten voor Europa.
Diverse milieuorganisaties vertrouwen de deal niet echt en vinden het in eerste instantie belachelijk dat men een bijna half miljard kostende vliegveld voor slechts 10.000 euro verkoopt en daarnaast menen zij dat er meer achter deze verkoopdeal zit. Daarom hebben zij en diverse andere organisaties al aangegeven de zaak te gaan onderzoeken.
[bron]
Parallellen met Lelystad Airport?
- Ciudad Real is – net zoals Lelystad Airport – bedoeld om vluchten van lowcostcarriers van de nabij gelegen hoofdstad over te nemen.
- De stad Ciudad Real telt zo’n 75.000 inwoners. Lelystad telt 76.333 inwoners (31 maart 2015, bron: CBS)
- Ciudad Real heeft een station dat gelegen is aan het Hogesnelheidsnet en op de breedspoorlijn van Manzanares - Mérida. Lelystad heeft alleen een intercitytreinstation.
- De lowcostcarriers kwamen nooit naar Ciudad Real. Voor Lelystad Airport wordt tot 2018 zo’n 200 milljoen geïnvesteerd. Tot op heden heeft nog geen enkele lowcostcarrier aangegeven naar Lelystad Airport te willen komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten