zondag 27 januari 2019

Laatste kans: maak bezwaar tegen Lelystad Airport



Lelystad Airport wil een Tweede Schiphol worden. Maak bezwaar door een zienswijze in te dienen. Dit kan tot 21 februari 2019 gemakkelijk via deze website. Het bezwaar is afgestemd op inwoners van Dronten, Swifterbant en Biddinghuizen. Het indienen van een zienswijze is heel gemakkelijk.

Stap 1: download de zienswijze
Via deze link kun je de zienswijze bekijken en/of downloaden in Word-format (klik rechtsboven op 'download')
Pas hem indien gewenst aan.

Stap 2: Zienswijze indienen
Druk op de link hieronder om de zienswijze in te dienen op de website platformparticipatie (van de overeid).
Let op: als u mede namens iemand anders de zienswijze indient, moet u een machtiging hebben en eesturen. Dit kan tot 21 februari 2019. 




Meer informatie?

  1. Bekijk de achterliggende documenten hier
  2. Op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief
  3. Volg ons op Facebook 

15 opmerkingen:

  1. Wij zijn hier komen wonen voor de rust en de natuur. Dat wordt nu helemaal teniet gedaan. Wij willen graag in onze tuin zitten zonder dat er elke keer een vliegtuig met veel herrie en stank overvliegt, dan kunnen we de was niet meer buiten hangen zonder dat ie een zwarte aanslag laag heeft van de vervuiling die de vliegtuigen met zich meebrengt. En wat dacht u van de waarde van onze huizen? Die zijn straks ook geen fluit meer waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal eens. Ik woon 45 jaar in Dronten, mn hele leven. Met redenen. Geen ervan was een vliegveld, waar de Flevolanders niets aan hebben, ook economisch niet. Dit is een ware plaag en ramp voor je woningwaarde, die al niet veel is in deze regio. Ik kan er alles over meepraten, helaas. Daarnaast de overlast van geluid en vervuiling. Allemaal voor onzinnige hele-jaar-door pleziervluchtjes van anderen. Lekker stoppen met deze ellendige onzin.
      Begrip voor die zgn economische noodzaak? Niet van mijn kant. Ik heb er economisch minder dan niets aan, to say the least. Jeroen

      Verwijderen
  2. Aantal tekens is te groot om in het tekstveld (max 2500?) te plakken. Wellicht goed om een pdf bestand beschikbaar te stellen met de tekst EN afbeelding?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tekst is toegevoegd als Word bestand. Is aan te passen, aan te vullen en vervolgens in te dienen.

      Verwijderen
  3. Geen uitbreiding zolang onze veiligheid niet geborgd is in het luchtruim en de geluidsoverlast tot een minimum beperkt is. Ik snap de economische belangen maar laat die niet altijd voor gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aantal tekens is inderdaad te groot. Pdf kan handig zijn voor mensen die werken via tablet of telefoon.... Voor alle mensen die niks aan te vullen hebben maar wel in willen dienen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Denk aan je medemens!
    Wijzig de aanvlieg routes zodanig, dat wij allen hiermee kunnen vliegen!!!
    Zoniet, dan moeten jullie wachten tot we elektrisch kunnen vliegen en ga dan zelf verticaal omhoog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Onderzoek vertrek en aankomst via het Markermeer
    In plaats van door de polder te vliegen en daarna het oude land op te gaan, zou het veel logischer zijn om via het Markermeer aan en af te vliegen. Dit geeft veel minder overlast, en alle lopende bezwaren zijn meteen opgelost. Teuge kan gewoon open blijven, net als het zweefvliegveld aan de Mosselweg in Biddinghuizen.

    Daarnaast is er veel minder risico op botsingen met vogels (o.a. Ganzen een aalscholvers) welke vanuit het natuurgebied Oostvaardersplassen, van en naar hun foerageergebieden vliegen. Deze liggen voornamelijk in de randmeren en de vliegtuigen kruisen tot 2 maal toe hun vliegroute. Zie ook bevindingen de Robin(vogel)radar van Tjibbe Hunink, boswachter Ecologie bij Staatsbosbeheer provincie Flevoland en eigenaar van Huninkecologie.
    Het lijkt onlogisch om langs de Oostvaardersplassen te vliegen het Markermeer op, maar in de route via de polder komen de vliegtuigen nu oo over diverse vogelgebieden. Bijvoorbeeld natuurgebied Harderbroek en oostzijde van Flevoland waar grote hoeveelheden vogels foerageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als inwoner van Biddinghuizen maak ik mij grote zorgen over de uitbreiding van Lelystad Airport.
    In deze reactie beperk ik mij tot uw vraagstelling ten aanzien van de vliegroutes zoals neergelegd in uw voorstel (B+ routes).

    Lawaaiige, brandstof verspillende en gevaarlijke vliegroutes :
    Bij de voorgestelde vliegroutes wordt er over een grote afstand tot aan Biddinghuizen heel laag (maximaal 2000 feet, 600 meter) gevlogen om onder het Schiphol-vliegverkeer te blijven. Ter plaatse van Biddinghuizen maken de vliegtuigen een ‘doorstart’ wat voor extra veel geluid zorgt. Er wordt dan vol gas gegeven om over een afstand van 5 kilometer steil omhoog te stijgen naar 6000 voet (1800 meter) ter plaatse van Elburg. “Lawaaiig, brandstof verspillend en gevaarlijk” is samengevat de mening van geraadpleegde piloten over de voorgestelde vliegroutes. Zelf noemde de Staatssecretaris de routes ‘suboptimaal’.

    De geplande route zorgt voor geluidsoverlast in Biddinghuizen, maar ook bij de recreatiebedrijven en recreatieparken bij Biddinghuizen die pal onder de routes liggen.

    Daarnaast is er grote kans op botsingen met vogels boven het aangrenzend natuurgebied Oostvaardersplassen, maar ook in het open gebied in het midden van Flevoland, natuurgebied Harderbroek en oostzijde van Flevoland waar grote hoeveelheden vogels foerageren.

    Graag wil ik graag de volgende punten inbrengen:

    1 Uitstel tot herindeling luchtruim
    Uit de debatten in de Tweede Kamer bleek dat optimale vliegroutes alleen mogelijk zijn als het luchtruim opnieuw wordt ingedeeld. Ik verzoek u om de vliegoperaties van Lelystad Airport op te schorten tot het moment dat het luchtruim is heringedeeld en optimale vliegroutes wel mogelijk zijn.

    2 Onderzoek de B++ route
    Mede door vliegveld Teuge is de B++ route variant uitgedacht. Bij deze vliegroute wordt tussen Zeewolde en Biddinghuizen de oversteek naar de Veluwe gemaakt. Deze B++ route vermindert sterk de overlast voor Biddinghuizen, Elburg en Wezep.
    In de debatten in de Tweede Kamer heeft u aangegeven deze B++ route verder niet onderzoeken. Ik verzoek u deze B++ variant toch te onderzoeken en mee te wegen in uw besluitvorming.

    3 Eerder ‘doorstarten’ bij Biddinghuizen (B+ route)
    Ter plaatse van Biddinghuizen geven de toestellen vol gas om door te stijgen (doorstart) naar 6000 feet om daarmee de oversteek te maken over de randmeren naar de Veluwe. Ik verzoek u te onderzoeken of dit punt waarop gas wordt gegeven zoveel mogelijk kan verschuiven richting Zeewolde. Dit om de geluidsoverlast voor Biddinghuizen te beperken. Dergelijke aanpassingen zijn binnen de mogelijkheden van de ‘experimenteerruimte’ van het luchthavenbesluit mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn tekst hebben ze:
    Ik heb een nóg beter voorstel: platwalsen dat vliegveld!!!
    Half Nederland krijgt hierdoor overlast, lawaai, luchtvervuiling, kerosinedampen, verstoring van de natuur (vogels), biologische landbouw, druk verkeer, enz, enz.
    En het contrast met het huidige klimaatbeleid? Geldt dit ineens niet voor één van de grootste vervuilers? Goedkope vakantievluchtjes met Aldi-prijzen?
    Een afbeelding in een krantje over Lelystad Airport plaatsen met een vliegtuig en de tekst:"On Board" met onder andere de tekst:"Rust, natuur, cultuur" en voor de bewoners en toeristen waarover en -langs de laagscherende vliegtuigen komen, het leven verpesten???
    Wat doen jullie ons aan!!!
    Jullie bezorgen "eigen" mensen een hoop ellende en ik denk dat er nog heel veel niet beseffen wat er allemaal boven hun hoofden gaat gebeuren!!!
    's Morgens rond 6 uur gewekt worden (ook erg fijn na een nachtdienst) tot 's avonds 23 uur. Maar hopen dat onze kinderen rustig kunnen blijven slapen? Dezelfde kindjes ademen straks ook al die extra dampen en fijnstoffen in...!!! Ach, dat is toch niet erg?
    Nee, we moeten wel zorgen dat we schone lucht terug krijgen, maar we laten wél extra vliegtuigen vliegen om mensen zo goedkoop mogelijk op vakantie in het buitenland te sturen. Dan wordt er gezegd dat de mensen dat willen.
    Nee!!! Het wordt aangeboden!!!
    Het weer wordt ook steeds extremer. Rara......hoe kan dat? Hadden we het dan niet over ontbossing, vervuiling, opwarming? Fijne gedachten als die monsters laag overvliegen of niet!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waarom moeite doen om een nieuw vliegveld te realiseren als er in Twente een vliegveld ligt te wachten op gebruik na faillissement. Dat heeft veel voordelen, meer verkeer richting het oosten ipv westen.Als land bedien je de bewoners uit Groningen, Friesland, Twente en Overijssel beter en zullen zij minder snel over de grens gaan vliegen. Iets met WINWINWIN..

    Verder moeten we geen gevaar over ons afroepen dus eerst het luchtruim goed indelen voordat je stappen verder kunt ondernemen. Daarbij moet het gevaar van fijnstof ook beter onderzocht worden.

    En als laatste punt, hou op met Lelystad (Flevoland) een worst voor houden, een financiële injectie zal het namelijk niet worden voor Flevoland.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 1. Uit de debatten in de Tweede Kamer bleek dat optimale vliegroutes alleen mogelijk zijn als het luchtruim opnieuw wordt ingedeeld. Ik verzoek u om de vliegoperaties van Lelystad Airport op te schorten tot het moment dat het luchtruim is heringedeeld en optimale vliegroutes wel mogelijk zijn.
    2. Maar beter nog: banenstelsel in Noordzee bouwen en flitstrein verbinding met bestaande infrastructuur van Schiphol.
    3. En dus niks in de polder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Overheid, blijf niet achterover leunen, maar wordt wakker en zet in op innovatie. Dat past in de huidige tijd, meer burgers en het milieu zijn ermee mee gedient, met de extra gegenereerde belastinginkomsten.

    BeantwoordenVerwijderen