dinsdag 6 november 2018

Lelystad Airport - een update van de stand van zaken (update)

Update 16-12-2108

Lelystad Airport bouwt vrolijk verder, maar uitstel dreigt. En van uitstel komt..............

Daarom hierbij een update van de stand van zaken:

MER/luchthavenbesluit
Er had volgens de planning van de minister al een nieuwe MER en een nieuwe of herziende aanvraag voor het luchthavenbesluit moeten zijn. De minister gaat haar nieuwe of herziende luchthavenbesluit ter inzage  leggen op 11 januari 2019. Wij gaan hier zeker bezwaar tegen maken. Uiteraard komt er dan een voorbeeldbezwaar waarmee ook jij bezwaar kunt aantekenen. De plannen rammelen onder andere op volgende punten:

  • Geluidsberekeningen kloppen niet. Eind mei werd er een zogenaamde beleveningsvlucht uitgevoerd. Zelfs  als er met een lege fluisterboeing precies volgens de routes wordt gevlogen onder ideale omstandigheden, wordt er 3 tot zelfs 7 decibel meer gemeten dan uit de geluidsberekening van de MER volgt. Hierbij moet je bedenken dat decibel een logaritmische schaal is: 3 db erbij is dus een verdubbeling van het geluid. De minister heeft er een half jaar over nagedacht en is vervolgens tot grote verbazing gekomen met het verhaal dat dit binnen de bandbreedtes valt. En dat klopt van geen kanten.
  • Er is door de aanwezigheid van de Oostvaardersplassen een groot gevaar voor vogelaanvaringen. Dit is nog niet goed onderzocht (bijvoorbeeld met een speciale vogelradar).  

Verkeersverdeelregel

Lelystad Airport moet vakantievluchten overnemen van Schiphol, zodat Schiphol verder kan groeien. Maar de luchtvaartmaatschappijen willen hun plek op Schiphol niet zomaar inruilen voor [citaat]  "dat tochtige veld daar achter in de polder'. Omdat vliegmaatschappijenSchiphol niet willen verhuizen naar Lelystad, moest er een stok achter de deur komen. Daarvoor heeft het ministerie de verkeersverdeelregel gemaakt. De eerste poging strandde bij de Europese Commissie.  Ook de tweede poging is inmiddels ook mislukt.
De minister komt nu met een derde versie en lijkt het principe dat Lelystad bedoelt is om Schiphol te ontlasten te verlaten. En daarmee wordt het hoofddoel van Lelystad Airport ondergraven. Ook wordt de deur opengezet voor vrachtvluchten. Al-met-al een moeilijk verhaal.   D66 en Christenunie waren hier altijd tegen. 

Samen sterk
We werken samen met de andere actiegroepen in SATL.

Extra meetpunten geluid in Dronten en Biddinghuizen
Klein winstpuntje van onze inspanningen: er komt extra geluidhandhavingspunten in Dronten-West en Biddinghuizen, bovenop het meetsysteem van Dronten. Aanvankelijk waren er maar twee handhavingspunten voorzien aan de kop en het einde van startlandingsbaan. 





1 opmerking:

  1. Frank,
    De link vanuit het menu en vanuit de zijbalk naar het nieuwsoverzicht doet het niet en geeft een melding van forbidden.

    BeantwoordenVerwijderen