vrijdag 18 april 2014

Luchtvaart- en reisbranche zeggen nee tegen Lelystad Airport

Vorige week werd het ondernemingsplan van Lelystad Airport gepresenteerd. Hoe denken de reis- en luchtvaartbranche over de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport?


Luchtvaartmaatschappij Corendon:
'vooral een papieren exercitie'. 'Dit biedt geen enkele oplossing.'

Op de site van BARIN, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen, lezen we het volgende:
"Het leek er aanvankelijk op dat de theoretische plannen voor Lelystad waren bedoeld als bliksemafleider om de groei van Schiphol ongestoord voortgang te laten vinden. Nu gaan de Lelystad-plannen een eigen leven leiden, terwijl luchtvaartmaatschappijen tegen een verhuizing hun hakken in het zand gaan zetten." [..] "Het ontbreekt aan visie op Schiphol en aan de Alderstafel. Dan word je een speelbal van de politiek".


Arnold Burlage schrijft namens Reismedia:
"Het is wellicht aanmatigend, maar zelden heb ik zo'n onzin horen debiteren als de laatste weken met de pleidooien voor Lelystad Airport als overloop luchthaven voor Schiphol. De onzin kwam uit verschillende kokers, variƫrend van Schiphol topman Jos Nijhuis tot de voormalige PvdA milieu minister Hans Alders, die een goden-rol wordt aangemeten. Waaraan ontleent hij eigenlijk zijn kennis van de internationale luchtvaart.[..]
De luchthaven Schiphol steekt 90 miljoen euro in de 'nieuwe' polder-luchthaven, die al in 2018 klaar moet zijn. Insiders verbazen zich over dat relatief lage bedrag, waarvoor een nieuwe luchthaven, een langere baan, stationsgebouw en ander kostbare voorzieningen aangelegd moeten worden. De aap kwam al wel enigszins uit de mouw, want ook de overheid blijkt te gaan bijdragen aan noodzakelijke investeringen. Hoeveel? Afwachten, de belastingbetaler is geduldig…
[..]
De groei in vliegbewegingen die op Schiphol nu al vrijwel stilstaat. En dan vooral alle significante veranderingen in de internationale luchtvaart; grotere en stillere vliegtuigen, vliegtuigen met grotere reikwijdte en daardoor meer point to point en minder transfer-vluchten. Juist hiervan moet Schiphol, met het kleine achterland, het hebben. En last but not least: de oprukkende nieuwe concurrentie van onder meer Dubai en Istanboel.Schiphol mag blij zijn als het huidige aantal vluchten gelijk blijft, wellicht licht groeit, zoals afgelopen jaar met slechts 2000 vluchten.
[..]
Uit het gepresenteerde businessplan van Lelystad Airport blijkt dat bij de huidige - vermoedelijk te lage - investeringen pas in 2028 break even wordt gedraaid. Het aantal passagiers zal maximaal 45 miljoen gaan bedragen, maar dat is pas het geval in de groeiperiode tussen 2033 en 2045 (!), als we ons misschien al lang met raketten verplaatsen. Wie het weet mag het zeggen.
[..]
Duimen dus maar dat de wal het schip alsnog zal keren. Het zou een zegen zijn voor land, Schiphol en belastingbetaler als het besef van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaartondernemingen doordringt. En dat standpunt laat niets te raden over: "Het ontbreekt aan visie op Schiphol en aan de Alderstafel. Dan word je een speelbal van de politiek".
[..]
Inderdaad, visie ontbreekt. Op Schiphol, in de politiek en aan de Alderstafel. Of is die dis wellicht toch ook politiek….? Wanneer zien we nu eindelijk eens een heldere analyse van wat er echt aan de hand is in de internationale luchtvaartwereld. Nu is het niet verder kijken dan de polder groot is…. In het buitenland verklaart de concurrentie ons handenwringend voor gek!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten