vrijdag 3 januari 2014

Ook nieuwe vliegroutes zorgen voor veel geluidsoverlast Biddinghuizen

Vliegveld Lelystad wil de komende jaren gaan uitgroeien tot een tweede Schiphol voor grote verkeersvliegtuigen. Uit de nieuwe vliegroutes van eind 2013 blijkt dat Biddinghuizen nog steeds veel overlast zal ondervinden. Alle opstijgende vliegtuigen zullen laag over Biddinghuizen komen met veel geluidsoverlast en luchtvervuiling als gevolg. Schiphol maakt haast met de uitbreiding van de Luchthaven Lelystad. Uiterlijk 1 november 2014 moet het formele luchthavenbesluit rond zijn.

In de nieuwe vliegroutes worden alle Flevolandse woonkernen en de Oostvaardersplassen ontzien, met uitzondering van Biddinghuizen. De opstijgende vliegtuigen zullen laag (3000 voet, circa 900 meter) over Biddinghuizen komen om onder het dalende verkeer naar Schiphol te blijven. Voor Biddinghuizen betekent dit  veel geluidsoverlast en luchtvervuiling.  Het gaat hierbij om zo’n 80 vliegtuigen per dag vooral in de vroege ochtend van 6.00 tot 8.00 uur en in de avond van 21.00 tot 23.00 uur.

Voorlichting
Het Ministerie van IenM houdt een voorlichtingsavond voor alle omwonenden en betrokkenen. Deze voorlichtingsavond is op woensdag 15 januari 2014 van 20:30 uur tot 22:00 uur in Theater Agora, Agorabaan 12 in Lelystad. Hans Alders die als voorzitter van de Alderstafel namens de minister leiding geeft aan het uitbreidingsproces zal de uitbreiding van Lelystad Airport en de vliegroutes toelichten. Vanuit het ministerie van I&M en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zijn vertegenwoordigers aanwezig om vragen te beantwoorden. Iedereen is welkom, vooraf aanmelden is niet nodig. [via]

Dezelfde voorlichting wordt gehouden op maandag 13 januari van 20:30 uur tot 22:00 uur in Hotel Dennenhoeve, Elspeterweg 14 in Nunspeet.


In onderstaande afbeeldingen zijn de voorstellen voor routes opgenomen.  Deze routes komen uit de antwoordnota van 20 december 2013 [PDF, 3 MB, 101 blz]. Klik op de afbeelding om afbeelding te vergroten.

Variant A uit de MER: vliegroutes bij oostenwind

Variant A uit de MER: vliegroutes bij westenwind

Variant A+ uit MER: vliegroutes bij Oostenwind

Variant A+ uit MER: vliegroutes bij Westenwind

Variant B uit MER: vliegroutes bij Oostenwind

Variant B uit MER bij Westenwind

Variant B+ bij Oostenwind

Variant B+ bij Westenwind


11 opmerkingen:

  1. Frank, vanuit Zwolle bedankt voor deze update.. ik wens Biddinghuizen veel succes, want dit ziet er niet goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je als burger toch weinig waard in dit land. We houden overal weer rekening mee behalve de mensen. Wij zijn alleen maar goed om het geld van te roven om dit soort haagse verspilling mee te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die variant B+ wat is daar mis mee? Die loopt zo'n beetje mosselweg/alikruikweg. In plaats van overal tegen zijn, kun je er beter voor zorgen dat de minst slechte variant er als richtlijn komt. Uitbreiding van airport Lelystad tegenhouden is utopie, probeer dan zo constructief mee te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan de Mosselweg, Kokkelweg, Alikruikweg, Bremerbergweg wonen ook mensen, ook kinderen...uiteraard een stuk minder dan in het dorp, maar die streep op de kaart voor het vliegverkeer loopt niet altijd zo recht, vliegtuigen kunnen makkelijk daarvan afwijken.

      Verwijderen
    2. Op de infoavond werd gezegd dat de tolerantie ca 600m links en 600m rechts is. En ja in het buitengebied wonen ook mensen!!!

      Verwijderen
  4. Variant B+ is inderdaad de minst slechte. Laat aan de andere kant niet teveel leiden door die hele dunne lijntjes. Vliegroutes kloppen maar op 1 plek: namelijk op de start/landingsbaan. In de lucht zijn behoorlijke afwijkingen mogelijk. Hoe verder van de luchthaven, hoe groter de afwijkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu begeef je je op glad ijs, waarom zijn dunne lijntjes brede stroken als het om variant B+ gaat en niet als het om variant A+ of B gaat. Met andere woorden, als je jouw bewering volgt is de kans dat vliegtuigen recht over B'huizen komen niet eens zó groot. Een en ander is sowieso, vind ik, een makke van zowel voor- als tegenstanders: selectief beweren en publiceren!

      Verwijderen
  5. Ik zou even vragen aan de opstellers van de info om zowel de hoogtes (ft) en geluidbelasting (DB) waarden te laten toevoegen aan de varaint B+ tekening. Bijvoorbeeld op die punten waar de hoogte verandering wordt ingezet. Dit geeft dan nog een beter beeld wat wij kunnen verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Korte informatielijntjes binnen IenM, KNMI en LVNL leveren de kennis op dat de varianten B+ (baan 23 en 05), vanuit LVNL oogpunt, de meest realistische zijn.
    De overige route-opties worden als onmogelijk of onwenselijk beoordeeld.
    In extremo, uitgaande van B+, baan 23 in gebruik en stijgend verkeer, wordt volgens de procedures Biddinghuizen dan op ca. 1,5 km zuidoostelijk van Het Erf (rand dorp) gepasseerd bij snelheden tussen 180kts (tot 2000vt) en 250kts (tijdelijk afgeleveld op 3000vt). Eenmaal voorbij Biddinghuizen wordt er gas bij gegeven en na passage Veluwemeer doorgeklommen tot boven FL100 (3+ km).
    In de praktijk echter, aldus een luchtverkeersleider EHAM, zullen de 737's of Airbussen bij het passeren van Biddinghuizen waarschijnlijk al enkele duizenden voeten hoger zitten, vooropgesteld dat geen dalend Schipholverkeer in de buurt is!
    Verder wordt het aantal van 80 take-off's per dag vooralsnog als uitzonderlijk hoog beschouwd; maatschappijen lopen anno nu immers niet over van enthousiasme wat verhuizen betreft. Tot slot wordt 2018 genoemd als jaartal waarin de eerste kisten brullend zullen overkomen.
    Deze ietwat "gunstiger" schetsen, verstrekt door insiders, verhullen echter niet dat Biddinghuizen hoe dan ook maximaal getroffen wordt door de overlast. Inderdaad, indien en als....

    Hoe het ook zij, laten we collectief onze krachten bundelen en een éénsgezind en krachtig NEE formuleren!

    Peter van Uden, Biddinghuizen
    (luchtvaartmeteoroloog KNMI, IenM)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaan we weer ... het ergste lijden is het lijden dat men vreest.
    Echt typische NIMBY reacties.
    Ga gewoon constructief meedenken, variant B+ als regel zien te krijgen, net als shipping lanes in de Noordzee.
    Ik persoonlijk ben voorstander van uitbreiding Lelystad Airport, wie weet gaat de leefbaarheid van B'huizen er in de toekomst op vooruit! Zoals het nu gaat wordt het alleen maar minder, zie verkoop de graafschap :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. er zijn wel geluids beperkende akoestische oplossingen mogelijk www.geluids-meting.nl

    BeantwoordenVerwijderen