woensdag 20 september 2017

Kamer kritisch over Lelystad Airport

Vandaag (19-9-2017) heeft de Tweede Kamer langdurig gesproken met Stas Dijksma. Dijksma trof een kritische kamer tegenover zich. Zij werd flink aangepakt op de rare (pardon: suboptimale) laagvliegroutes van Lelystad Airport. Ook op de luchtruimherziening, waarvoor nog geen bal gebeurd is, werd zij stevig aangepakt. Martijn van Helvert (CDA) hierover: “Sinds 2014 is er bij IenM gewoon niets gedaan om het luchtruim te herzien. In 2009 al bekend was dat het voor lelystad moest.Het kan niet zo zijn dat 10 jaar gewerkt wordt aan routes en dat de kamer binnen drie maanden moet beslissen." Deze luchtruimherziening is nodig voor normale vliegroutes, daar waar nu ruim 100 km laaggevlogen moet worden om onder het Schiphol-verkeer te blijven.

Ook wilde Dijksma de voor Biddinghuizen gunstige B++ vliegroutevariant niet fatsoenlijk bekijken. Moeilijk, ingewikkeld en straks is er extra inspraak of een extra MER nodig… zo probeerde Dijksma er onderuit te komen. Uiteindelijk is afgesproken dat luchtverkeersleiding Nederland en Eurocontrol nog deze week de B++ variant bekijken. Eurocontrol is de organisatie die de luchtverkeersleiding in Europa coƶrdineert.

GroenLinks en de SGP vinden dat eerst het luchtruim herzien moet worden (op z'n vroegst in 2023) en dat Lelystad dan pas open kan.

Het overleg in de Tweede Kamer wordt volgende week vervolgt… (van 14.00 tot 18.00 uur was niet lang genoeg).

Morgen is er bij Omroep Flevoland een extra lange nieuwsuitzending die volledig over de laatste ontwikkelingen van Lelystad Airport gaat. Omroep Flevoland heeft zo'n beetje alle hoofdrolspelers voor de camera kunnen krijgen.

Bronnen:


2 opmerkingen:

  1. Het is heel vreemd dat nu een nieuwe overlegstructuur gecreƫrd wordt voor de toekomstige (aardse) verkeersafwikkeling tussen Gelderland en de Flevopolder, het verkeer van en naar Lelystad Airport blijkens het eigen persbericht daarin niet van meet af aan wordt meegenomen. Hoezo politiek kijkt maar 4 jaar vooruit?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al jaren probeer ik SchipholKatwijk te promoten, helaas, het is de beste oplossing voor Schiphol, veel mensen zijn het daarover eens, echter politici zien dat nog niet.
    Wat mij het meest verbaast is dat het stil is en blijft in Almere. Daar vliegen ze straks op slechts 450 meter overheen. De instrument naderings route werd ( bewust) weggelaten. Almere is straks het nieuwe Zwanenburg. Nu slaapt men nog in Almere, straks als ze wakker schrikken is het te laat.
    Dan hebben we het nog niet over een vliegveld aanleggen naast een natuurgebied, ongevallen, wellicht dodelijke, zijn onvermijdelijk.
    Vraag blijft, waarom werd dit vliegveld toch doorgedrukt? Zijn hier andere belangen in het spel, wellicht persoonlijke? Hoogste tijd voor een diepgaand onderzoek naar de besluitvorming. Wij hebben al de Kiwa affaire gehad, dus alles is mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen