Op dit moment ligt de natuurvergunning van Lelystad Airport ter inzage . Deze natuurvergunning heeft vooral betrekking op de stikstofuitstoot. Ook jij kunt bezwaar maken. Hieronder is de tekst van ons bezwaarschrift opgenomen. Deze tekst mag je natuurlijk knippen, plakken maar ook aanpassen voor je eigen bezwaar.
Bezwaar maken kan via deze website. Je hebt hiervoor
je DigiD nodig waarmee je account kunt aanmaken en bezwaar kunt indienen. Je kunt
hiervoor onderstaande tekst gebruiken. Dit kan nog tot 29 maart 2021.
Ook de gemeente Dronten zal bezwaar maken.
Wel geldt er een kleine
winstwaarschuwing. De minister heeft er namelijk een handje van om haar reet
af te wegen met alle regels om Lelystad Airport te kunnen doordrammen. We
krijgen zo langzamerhand het gevoel dat voor er de luchtvaart andere regels
gelden dan voor alle andere sectoren en voor ons als gewone burgers. Denk hierbij
aan staatssteun (veel), geluid (veel), BTW (geen), belasting betalen
(nauwelijks), accijns (geen), stikstofuitstoot en natuurlijk CO2uitstoot (luchtvaart valt buiten alle afspraken).
Maar dat is voor ons dan juist weer
een motivatie om met een bezwaarschrift iets van ons te laten horen. Waarschijnlijk
is er een gang naar de rechter nodig om de minister tegen te houden, en dat
soort zaken kosten geld. Je kunt hier doneren, ook kleine bedragen zijn
van harte welkom. Velen gingen je voor, dus een gang naar de rechter komt
steeds dichterbij.
O ja, eventuele aanvullingen en
opbouwende kritiek op onderstaande zienswijze zijn van harte welkom in de
comments.
UPDATE 2: een aantal mensen hebben moeite met het digitaal indienen op de overheidswebsite (DigiD). De zienswijze kan ook gewoon ouderwets per post verstuurd worden (meer info):
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Afdeling Vergunning en Handhaving DGNVLG/20307842
Postbus 40225
8004 DE Zwolle
"Zorg dat uw naam, adres en telefoonnummer in de brief staan. Zet ook uw handtekening onder uw brief. Noem in uw brief om welk ontwerpbesluit het gaat. En vertel waarom u het er wel of niet mee eens bent. Alleen dan kan de minister van LNV uw zienswijze meenemen in het definitieve besluit."
UPDATE 3: hier de zienswijze van SATL (samenwerkende actiegroepen). Warm aanbevolen!
Update 4: Greenpeace maakt gehakt van vergunning Schiphol.
Geachte heer, mevrouw,
Hierbij dien ik een zienswijze in op Wnb-vergunning van Lelystad Airport (kenmerk: DGNVLG/20307842). Als omwonende van de luchthaven wil ik graag de volgende punten inbrengen:
1) ongeoorloofde salamitactiek
2) aannames in het wegverkeer kloppen niet
3) Lelystad Airport doet een enorm beroep op de
beschikbare stikstofruimte en maakt hierdoor allerlei andere zeer wenselijke
maatschappelijke ontwikkelingen zoals woningbouw onmogelijk
Hieronder worden deze
punten uitgewerkt.
1)
ongeoorloofde salamitactiek
Het luchthavenbesluit
van Lelystad Airport voorziet in 45.000 vluchten. Er wordt nu een vergunning
aangevraagd voor slechts 10.000 vluchten. In het luchthavenbesluit is weliswaar
een soort evaluatiemoment voorzien na 10.000 vluchten, maar dit heeft verder
geen enkele wettelijke status. Er is geen formele besluitvorming op het punt dat
10.000 vluchten worden bereikt. Ook is het niet mogelijk om bezwaar en beroep
aan te tekenen als Lelystad Airport meer dan 10.000 vluchten wil uitvoeren.
Het lijkt ons daarom
ongeoorloofd om een vergunning af te geven voor slechts 10.000 vluchten. Het
lijkt alsof je een stal bouwt voor 500 varkens en, maar voor 100 varkens een
vergunning aanvraagt. Dit is volgens ons niet toegestaan. De vergunning zou
betrekking moeten hebben op de gehele 45.000 vluchten van het luchthavenbesluit
en het daarbij behorende wegverkeer. Als daarvoor geen stikstofruimte is, dan
zou de vergunning in zijn geheel geweigerd moeten worden.
2)
Aannames in het wegverkeer kloppen niet
In de Kamerbrief ‘achtergrond
informatieverkeersberekeningen passende beoordeling Lelystad Airport’ is de
bijlage ‘Air 2020 Hi Ley’ opgenomen. Hieruit blijkt dat alleen het verkeer op
de A27 en de A6 in zuidelijke richting als gevolg van de komst van Lelystad
Airport significant toeneemt. Het verkeer op de A6 in de noordelijke richting
en het oost-west verkeer in Flevoland neemt nauwelijks toe volgens de gegevens die
zijn gebruikt bij de berekening in de stikstofuitstoot. We hebben het dan over
de N309 (Lelystad-Dronten-Elburg), N302 (Lelystad-Harderwijk) en N307
(Lelystad-Dronten-Kampen). We hebben de afgelopen 20 jaar namelijk een sterke
toename gezien van het oost-west verkeer in Flevoland. De provincie heeft de
afgelopen jaren vele miljoenen geïnvesteerd in onder andere de passage bij
Dronten (N307), de verdubbeling van de N302, aanleg van het aquaduct (N302) en vervanging
van de brug bij Elburg (N309). Op korte termijn staat de aanleg van een nieuwe
brug met een complete aanpak van het onderliggende wegennet en aanleg van ongelijkvloerse
kruising gepland voor Roggebot bij Kampen (N307). Het kan volgens ons gewoon
niet kloppen dat de komst van Lelystad Airport (6,8 miljoen passagiers op
jaarbasis) niet leidt tot een toename van verkeer op de hierboven genoemde wegen.
De trend van de afgelopen 20 jaar laat namelijk een forse groei van het
wegverkeer zien. Wij lezen geen enkele verklaring waarom dit bij de opening van
Lelystad Airport niet het geval zou zijn. Wij verzoeken u daarom om de
berekeningen van stikstofuitstoot opnieuw uit te voeren met realistische
voorspellingen ten aanzien van het wegverkeer.
3. LelystadAirport eet alle stikstofruimte op
Volgens de Passende
Beoordeling 2021 LelystadAirport is de jaarlijkse emissie van Lelystad Airport 334000
kg NOx.
Uit het stikstofplan
van Flevoland blijkt er nu al niet voldoende stikstofruimte is voor de
realisatie van reeds geplande infra-projecten. Projecten als de maritieme
servicehaven Urk en het testcircuit bij Marknesse komen daadwerkelijk in de
knel als het niet lukt om de huidige stikstofuitstoot (dus nog zonder Lelystad
Airport) terug te dringen.
En dan hebben we nog
niet eens over de plannen voor tienduizenden nieuwe woningen in Flevoland en de
directe omgeving (de invloedssfeer van deze Wnb-vergunning) om het
woningentekort op te vangen in Nederland.
Ter vergelijking:
realisatie van 150 woningen zou 718 kg NOx kosten 1). De uitstoot van LelystadAirport
is dus het equivalent van de nieuwbouw van 70.000 woningen (per jaar). Zoals
Johan Remkes al zo goed aangaf in de titel van zijn stikstofrapport: ‘niet
alles kan’. De stikstofaanpak vraagt dus
om het maken van de scherpe keuzes; willen we de stikstofruimte besteden aan
een luchthaven die voor 10 euro pretvluchten aanbiedt voor een weekendje
Barcelona? Of besteden we deze ruimte liever voor de bouw van woningen (met
bijbehorende infra) of bijvoorbeeld landbouw? Wij zouden zeggen dat een dak
boven je hoofd toch écht belangrijker is dan een luchthaven voor pretvluchten
tegen afbraakprijzen. Lopende deze discussie verzoeken wij u de vergunning van
Lelystad Airport aan te houden of af te wijzen zodat hiermee geen andere zeer
wenselijke maatschappelijke ontwikkelingen zoals woningbouw worden geblokkeerd.
Bron:
1) AERIUS berekening Herontwikkeling Wantveld Noordwijk, voortoets, 407359, Anteagroup
Hopende dat u door
mijn bezwaren tot een andere besluitvorming komt.
Met vriendelijke
groet,
Naam
Adres
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Aan mijn zienswijze heb ik nog de volgende slotalinea toegevoegd:
BeantwoordenVerwijderen"Tenslotte, wij verkeren momenteel al ruim een jaar in de Corona-crisis. Deze heeft duidelijk gemaakt dat de wereldgemeenschap en haar economie compleet op de kop is komen te staan door een zoönose. Er is een aantoonbaar verband tussen het ontstaan van zoönosen enerzijds en hoe wij omgaan met onze natuur/biodiversiteit anderzijds. De nu door het Rijk te vergunnen activiteiten zullen aantoonbaar van invloed zijn op de natuur, maar ook op ons klimaat. Het is in die zin onverantwoord om met die wetenschap een Wnb vergunning af te geven voor de eerste 10.000 vliegtuigbewegingen op Lelystad Airport. Een vergunning die bovendien gebaseerd is op onjuiste uitgangspunten en in beroep ook zeer waarschijnlijk vernietigd zal worden. In tijden dat overheid en maatschappij spreken over verbetering van vertrouwen in die overheid is het kwalijk tegen beter weten in deze procedure toch door te zetten."
En daar heb ik dit aan toegevoegd:
BeantwoordenVerwijderenHet door demissionair ministers laten opnemen van inmiddels controversieel verklaarde Lelystad Airport in de besluitvorming rond de stikstofwetgeving is een voorbeeld van dit soort onbehoorlijk bestuur. Daarnaast vragen onder andere klimaatcrisis, stikstofcrisis, geluidshinder, fijnstofproblematiek en de belangen van natuur, rust, stilte en recreatie eerder om krimp van de luchtvaart dan om uitbreiding van Schiphol via Lelystad Airport.
Bedankt Frank. Ik heb het bezwaarschrift ingediend!
BeantwoordenVerwijderen